امواج لرزه‌ای عجیب در سراسر جهان

در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان) دستگاه‌های لرزه‌نگاری، موج‌های لرزه‌ای را در سراسر جهان شناسایی کردند. این امواج از حدود 15 مایل دورتر از سواحل جزیره مایوت (Mayotte) آغاز شد و در سراسر آفریقا از زیمباوه تا کنیا و اتیوپی ادامه پیدا کرد و با عبور از اقیانوس‌ها به شیلی، نیوزلند کانادا و هاوایی رسید. نکته عجیب این بود که مردم در هیچ نقطه‌ای از جهان، این امواج لرزه‌ای را احساس نکردند.

تنها یک علاقه‌مند مسائل لرزه‌نگاری با مشاهده تغییرات زیگزاگی لرزه‌نگاری در صفحه سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS)، مطالبی در این مورد در توئیتر خود منتشر کرد. این اقدام کوچک باعث آغاز یک موج دیگر شد و پژوهشگران در سراسر جهان تلاش کردند تا منشأ این امواج لرزه‌ای عجیب را مشخص کنند.

عامل فرازمینی یا یک پدیده طبیعی؟

بحث‌های زیادی در مورد منشأ این امواج لرزه‌ای مطرح شده است: آیا این امواج لرزه‌ای ناشی از یک بارش شهاب‌سنگی یا ناشی از فوران آتشفشانی در عمق دریا بوده است؟ شاید یک هیولایی دریایی باستانی از عمق زمین خارج شده و باعث ایجاد این لرزه‌ها در سراسر جهان شده باشد!

گوران اکستروم (Göran Ekström) استاد زمین‌شناسی در دانشگاه کلمبیا و متخصص زمین‌لرزه‌های غیرطبیعی تأکید کرد: فکر نمی‌کنم تاکنون نمونه‌ای مشابه آنچه 11 نوامبر در مایوت روی داد را دیده باشم. البته این بدان معنا نیست که علت ایجاد این موج‌های لرزه‌ای می‌تواند چیز عجیب و غریبی باشد.

با این حال بسیاری از ویژگی‌های این امواج لرزه‌ای – از فرکانس پایین تا ادامه یافتن آن در سراسر جهان – عجیب هستند.

در یک زلزله معمولی، تنش‌های ایجاد شده در پوسته زمین با یک تکان در عرض چند ثانیه آزاد می‌شوند که باعث مجموعه از موج‌ها موسم به قطار موج (wave train) می‌شوند. سیگنال‌هایی که سریعترین حرکت را دارند، موج‌های اولیه یا موج‌های P هستند و دسته دیگر نیز موج‌های ثانویه یا موج‌های S هستند.

هر دو موج P و S دارای فرکانس بالا هستند؛ اما موج‌های لرزه‌ای مایوت از نوع فرکانس پایین بودند. اکثر زمین‌لرزه‌ها، موجی از فرکانس‌های مختلف را ارسال می‌کنند، اما سیگنال مایوت، یک زیگزاگ مرتب از یک نوع موج بود که 17 ثانیه طول می کشید تا تکرار شود.

به نظر می‌رسد موج لرزه‌ای که از مایوت آغاز شد، با یک هجوم لرزه‌ای در منطقه از ماه مه تاکنون، در ارتباط باشد. مرکز لرزه‌نگاری فرانسه (BRGM) که به دقت لرزه‌های اخیر در مایوت را تحت بررسی قرار داده است، از احتمال شکل‌گیری یک مرکز جدید فعالیت آتشفشانی در نزدیکی این جزیره خبر داد.

به نظر می‌رسد فعالیت جدید آتشفشانی، نشانه‌ای از حرکت ماگمایی در چند مایل دورتر از ساحل و هزاران متر زیر آب باشد.

این مسأله اگرچه خبر خوبی برای ساکنان جزیره است، اما به دلیل بررسی نشدن کامل جزیره و جزئیات فعالیت آتشفشانی، باعث نگرانی دانشمندان شده است.

منبع: nationalgeographic