ایران در حال مواجهه با اپیدمی دیابت نوع 2 است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر باقر لاریجانی روز پنجشنبه در سمپوزیوم یک روزه تازه های درمان دیابت اظهار داشت: آمارها نشان می دهد میزان شیوع دیابت در 10 سال گذشته در ایران رو به افزایش است.
وی با اشاره به اینکه دیابت یکی از بیماری های شایع در کشور است، گفت: بر اساس آمارها حدود 11 درصد جمعیت کشور دیابت دارند و دیابت نوع 1 و2 در کشور رو به افزایش است. 
لاریجانی خاطرنشان کرد: در دنیا بیش از 400 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که در سال های آتی این تعداد افزایش می یابد، البته افزایش مبتلایان به این بیماری در برخی کشورها مانند ایران، چین، هند و پاکستان بیشتر از دیگر کشورهاست. 
وی تصریح کرد: با رژیم غذایی مناسب، انجام فعالیت های بدنی و مراقبت در تغذیه تا حدود زیادی می توان بیماری دیابت نوع 2 را کنترل کرد. 

**30 درصد ایرانی ها چاق هستند
لاریجانی به افزایش چاقی در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 30 درصد جمعیت ایران چاق هستند، 60 درصد جمعیت ایرانی فعالیت بدنی مناسب ندارند که این موضوع خود می تواند عامل ابتلا به برخی بیماری ها باشد. 
وی به برخی از ریسک فاکتورها (عوامل خطر) در ارتباط با دیابت اشاره کرد و افزود: دیابت با چاقی، فشار خون و چربی خون ارتباط دارد. 
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بیش از 20 درصد جمعیت ما مبتلا به فشار خون هستند و حدود 22 درصد ایرانی ها چربی خون بیش از حد مجاز دارند که این عوامل در افزایش دیابت نقش موثری دارد. 
وی اظهار داشت: حدود یک سوم بیماران دیابتی، کنترل مطلوبی بر قند خون خود ندارند و این موضوع نشان می دهد باید به دیابت و عوارض آن بیشتر توجه کنیم. 
لاریجانی، نارسایی کلیه و اختلالات بینایی را از جمله عوارض دیابت دانست و درباره شیوع دیابت در برخی استانها نیز گفت: موضوع دیابت در استانهای مرکزی، تهران و شمال کشور موضوع جدی است و توجه لازم باید به آن صورت گیرد، البته در برخی مناطق مانند استان سیستان و بلوچستان دیابت بالایی ندارند. 
سمپوزیوم یک روزه تازه های درمان دیابت با محورهای راهنمای بالینی در مدیریت دیابت، پیشگیری و درمان دیابت، دیابت در نوجوانان و سالمندان، تغذیه در دیابت و توانمندسازی بیمار دیابتی امروز (8 آذر) در سالن همایش بیمارستان امام خمینی (ره) برپاست. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا