با پرکاربردترین واژه سال آشنا شوید

به نظر می‌رسد عبارت مواد سمی این روزها رایج‌ترین واژه مورداستفاده در مطالعات علمی و جستجوهای اینترنتی است زیرا همه‌ساله مجموعه دیکشنری آکسفورد، کلمه‌ای را به‌عنوان واژه سال انتخاب می‌کند که بیشترین تکرار را داشته و نشان‌دهنده حال و هوای مطالعات علمی و جستجوهای اینترنتی در سال گذشته است.

به نظر می‌رسد این عبارت در سال گذشته در بسیاری از حوزه‌ها کاربرد داشته و در اخبار به‌کرات با مواردی مانند آسیب‌های جدی زباله‌های سمی بر طبیعت، آلودگی هوا و سموم تنفسی روبه‌رو شده‌ایم که هرکدام به‌نوبه خود در زمره اصلی‌ترین دغدغه‌های بهداشتی جهان به شمار می‌روند. سموم محیطی نیز یکی دیگر از عبارت‌های پر جستجو در سال گذشته بوده که به‌طورکلی شامل آلودگی‌های محیط کار، آسیب‌های اکوسیستمی و مواردی مشابه است.

اعضای این پروژه در آکسفورد معمولاً درباره واژه‌های مختلفی بحث و تبادل‌نظر کرده و سپس روی کلمه‌ای توافق می‌کنند که به بهترین شکل نشان‌دهنده روح علمی زمان است. نیازی نیست که این کلمه جدید باشد، اما باید در سال انتخابی آن قابل‌توجه باشد. به همین علت، موسسه آکسفورد تصمیم گرفت تا واژه سال ۲۰۱۸ عبارت (سمی) باشد.

دلیل انتخاب این واژه برای سال ۲۰۱۸، افزایش ۴۵ درصدی جستجوی این کلمه در وب‌سایت آکسفورد در سال گذشته بوده و بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد مردم جهان در طول سال گذشته از ترکیب این واژه با سایر واژه‌ها استفاده زیادی کرده و برای توصیف بسیاری از موارد آسیب‌زا از عبارت مواد سمی بهره جسته‌اند. بر این اساس مشخص شد که برخی از موارد موجود در ۱۰ عنوان پر جستجوی سال گذشته عبارت‌اند از: مواد شیمیایی سمی، سموم هوا، زباله‌های سمی و حتی برخی استعاره‌های دیگر نیز در سال گذشته با استفاده از این واژه مورداستفاده قرارگرفته‌اند که از آن میان می‌توان به مردانگی سمی، رابطه سمی و فرهنگ سمی اشاره کرد.

به نظر می‌رسد این عبارت در سال گذشته در بسیاری از حوزه‌ها کاربرد داشته و در اخبار به‌کرات با مواردی مانند آسیب‌های جدی زباله‌های سمی بر طبیعت، آلودگی هوا و سموم تنفسی روبه‌رو شده‌ایم که هرکدام به‌نوبه خود در زمره اصلی‌ترین دغدغه‌های بهداشتی جهان به شمار می‌روند. سموم محیطی نیز یکی دیگر از عبارت‌های پر جستجو در سال گذشته بوده که به‌طورکلی شامل آلودگی‌های محیط کار، آسیب‌های اکوسیستمی و مواردی مشابه است. شاید نقطه عطف این واژه و افزایش جستجوی عبارت سمی را بتوان در رابطه با مسمومیت جاسوس سابق روسیه در انگلستان با استفاده از مواد سمی دانست که سبب افزایش بیشتر رواج این عبارت در سال گذشته شد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: people.howstuffworks

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا