انتشار اخبار دروغین کار روزنامه نگاران را دشوار می‌کند

اخبار جعلی با هدف گمراه کردن و به منظور آسیب رساندن به یک آژانس، نهاد، یا شخص، یا به دست آوردن اهداف مالی یا سیاسی نوشته و منتشر می‌شود، که اغلب با استفاده از سرفصل‌های حساس، نادرست و برای افزایش خوانندگان (تعداد بازدید بیشتر) منتشر می شود.

نکته حائز اهمیت این است که با گسترش فناوری خبررسانی جعلی در جامعه و سیاست تأثیرگذار شده‌است. چراکه، اگر انتشار یک داستان با محتوای غلط یک علامت بزرگی تولید کند و بیننده را جذب کند، ممکن است برای تبلیغات تبلیغ کنندگان و رتبه‌بندی آنها سودمند باشد. دسترسی آسان به درآمدهای تبلیغاتی آنلاین، افزایش اعتبار سیاسی و محبوبیت در رسانه‌های اجتماعی، در درجه اول فید اخبار رسانه ای، در گسترش خبر جعلی دخیل بوده‌است که برای رقابت با اخبار قانونی ارائه می‌شود داستان بازیگران دولتی نیز در تولید و پخش اخبار جعلی، بخصوص در حین انتخابات دخیل است.

بر همین اساس، ضد‌رسانه‌ها امروز مشكلی اساسی قلمداد می شوند چراكه، با هدف انحراف در افکار عمومی ایجاد شده‌اند و عملكردشان آسیب‌های فراوانی به جامعه و رسانه‌های مستقل می‌زند.

از سوی دیگر، مردم و افکار عمومی باید بدانند که در محیط زندگی‌شان چه می‌گذرد، ملت باید بداند مدیران و نمایندگان‌شان چه عملکردی دارند و چگونه با نیازهای آنان و جامعه روبرو می‌شوند. در این شرایط، وظیفه آگاهی‌رسانی بر عهده‌ی رسانه‌ها‌ست، البته رسانه‌هایی که به‌صورت قانونی، عرفی و با رعایت اخلاق و حقوق رسانه‌ای فعالیت دارند. اما رشد لحظه‌افزون کانال‌ها و شبكه‌های خبری كه با برچسب رسانه، از حمایت مدیران ضعیف، رند و سودجو بهره‌مند‌ هستند، این پروسه را سخت و دشوار می کند.

عمر ضد‌رسانه‌ها هم‌پای عمر ارتباطات و خبر است. همان‌ها كه در عصرحجر با دود، اخبار جعلی و دروغین را منتقل می‌كردند امروز به بركت فن‌آوری‌های دیجتیال تلاش می‌كنند در جریان آزاد و مستقل گردش اخبار و اطلاعات، ایجاد انحراف كنند و افكار عمومی را به نفع مدیران و نمایندگان ضعیف و اهداف پنهانی آنان سوق دهند.

ضدرسانه‌ها در حكم ستون پنجم دشمن سعی دارند تا مردم را به حمایت از جریان حامی خود وادار كنند و در این طریق از هر بی‌اخلاقی و مفسده‌ای روی‌گردان نیستند. ضدرسانه‌ها را مدیرانی حمایت می‌كنند كه با مخفی‌كردن عملكردهای ضعیف آنها، صندلی‌ها و میزهایشان حفظ شود. ضد‌رسانه‌ها و گردانندگان آنها اغلب باج‌گیر‌ند و با قیمت‌های بسیار نازل به كار گرفته می‌شوند، وسیله دور زدن رسانه‌های معتبر و مستقل‌اند و هدف غایی آنها كلاه‌گذاشتن و شیره‌مالیدن به سر مردم است. آنچه که در این کارزار اهمیتش بیش از پیش مشخص می شود، داشتن سواد رسانه ای مخاطبان، مسوولان و… است چراکه، مردم آگاه، سره را از ناسره تشخیص می‌دهند و سواد رسانه‌ای در این بین نقش مهمی دارد.

پر واضح است که اخبار دروغین پوشش رسانه‌ای جدی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و کار روزنامه نگاران را برای پوشش اخبار مهم دشوار می‌کند.

اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر در رابطه با چالش ها و مشکلات ظهور اخبار جعلی و ضد رسانه در گفتگو با شبکه تلویزیونی ارتباطات ایران در این باره گفت: یکی از چالش هایی که هم روابط عمومی ها و هم رسانه ها در فضای فعلی کشور از آن رنج می برند اخبار جعلی(فیک نیوزها) است که نه رسانه ها و اخبار رسمی و نه روابط عمومی ها در حال حاضر زورشان به آنها نمی رسد.

این فعال حوزه رسانه تصریح کرد: در شرایطی که اعتماد مردم به فضای رسمی خبر و رسانه های رسمی و روابط عمومی ها و سازمان های دولتی به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده است، کار مراجع رسمی برای انتشار اخبار درست خیلی سخت شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شایعات به سرعت نور در فضای مجازی و مراجع غیررسمی منتشر می شوند و اغلب بر مبنای اطلاعات نادرست ولی به شیوه کاملا حرفه ای بسته بندی شده و در اختیار مخاطب قرار می گیرند و مخاطب هم به راحتی این اخبار را باور کرده و می پذیرد.

رمضانی عنوان کرد: از سوی دیگر، رسانه ها، روابط عمومی ها و مراجع رسمی برای تکذیب این اخبار و شایعات و ساختن فضایی که تخریب شده با یک کار دشوار رو به رو هستند.

وی تاکید کرد: رسانه ها و مراجع رسمی و روابط عمومی های کشور باید با یک همفکری به یک تعامل برسند و راهکارهایی برای مقابله با فضای به وجود آمده بیندیشند در غیر اینصورت مراجع رسمی مخاطبان خود را از دست می دهند و فضایی شکا می گیرد که به لحاظ روانی قابل کنترل، هماهنگی و نظارت نیست.

براساس این گزارش، ضدِرسانه از تمام روش‌های جنگ روانی شامل تحریف اتفاقات، گزارشگری گزینشی، طرح ادعاهای بی‌پشتوانه تحت عنوان گفته می‌شود یا به استناد منابع ناشناخته و بی‌اعتبار، اغراق و بزرگ جلوه‌دادن خطاهای کوچک، ایجاد تفرقه در نیروهای ملی، ترور شخصیت‌های ملی به‌صورت گسترده، با دست باز و بی‌محابا و شایعه‌پراکنی تحت عنوان از یک منبع مسوول شنیدم و عناوینی از این دست و اخیرا از تاکتیک دروغ بزرگ استفاده کرده و می‌کند. توسل به این روش‌ها مخالفت صریح با اصول اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای دارد و از سوی جامعه رسانه‌ای محکوم است. از این رو است که این پدیده ضدِرسانه نامگذاری شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا