تولید الیافی که برای افراد سلامت بخش است

 یک شرکت دانش بنیان موفق شده با استفاده از نانوذرات سرامیکی، الیاف سلامتی‌بخش تولید کند. این الیاف سلامتی‌بخش از ویژگی بازنشر پرتو فروسرخ برخوردار هستند. تحقیقات نشان داده است که طیف الکترومغناطیس در محدوده ۱۴-۶ میکرون از قابلیت نفوذ در بدن برخوردار است. امواج فروسرخ نوعی از امواج الکترومغناطیسی هستند. پرتو فروسرخ دور FIR (طول‌موج ۱۰۰-۳ میکرون) تأثیر فراوانی بر فعالیت فیزیولوژیکی بدن دارد.

امروزه از پرتو فروسرخ دور به‌عنوان Biogenetic Rays یاد می‌شود زیرا هنگامی‌که پرتو فروسرخ به پوست نفوذ می‌کند، در تماس با مولکول‌های پروتئین‌ها، کلاژن، چربی و آب قرار می‌گیرد و با ایجاد نوسانات میکرونی، واکنش گرمایی ایجاد می‌کند که باعث افزایش دمای نسوج بدن می‌شود. با گشاد شدن رگ‌ها، گردش خون در مقیاس ماکرو و میکرو افزایش می‌یابد.

از این رو یک شرکت دانش بنیان موفق شده الیافی سلامتی بخش را به تولید برساند که مورد تایید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است.

۶۰ درصد انرژی مصرف شده در بدن انسان تلف می‌شود. این انرژی توسط این لباس‌ها می‌تواند مهار شود و توسط پارچه‌های نوین به پرتو فروسرخ تبدیل شود. پرتو فروسرخ نیز به بدن نفوذ کرده و منجر به اکسیژن‌رسانی بیشتر به سلول‌ها می‌شود. درنهایت این انرژی سبب تنظیم دمای بدن می‌شود.

الیاف حاوی نانوذرات سرامیکی و تهیه شده از سنگ‌های درمانی، قابلیت بازگرداندن پرتو فروسرخ (که از بدن خارج می‌شوند) را دارند؛ بنابراین انرژی هدررفته به بدن بازگردانده شده و اثرات مطلوب زیستی به همراه خواهد داشت.

از این الیاف می‌توان در تهیه منسوجات کمک‌درمانی، منسوجات ورزشی، لباس کار و برخی منسوجات خانگی همچون کالای خواب استفاده کرد.

الیاف سلامتی‌بخش می‌تواند با هدف افزایش گردش خون، در لباس‌های زیر (تی‌شرت و بلوز آستین بلند)، افزایش متابولیسم و سم‌زدایی از بدن در گن‌های لاغری، افزایش گردش خون و رفع خستگی و افزایش سلامت عمومی حین خواب در منسوجات خواب مورداستفاده قرار گیرد. همچنین این الیاف می‌توانند برای منسوجاتی با اهداف درمانی نظیر مچ‌بند، زانوبند، دستکش و… کاربرد داشته باشند.

استفاده در لباس‌های ورزشی و جوراب نیز از دیگر کاربردهای الیاف سلامتی‌بخش است. این محصول نمونه مشابه داخلی ندارد و فناوری آن در اختیار چند کشور پیشرفته دنیا است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک بازار خوبی برای این محصول ایجاد شود.

استفاده از نانوذرات با خاصیت افزایش و بهبود سلامتی از جمله نوآوری‌های این محصول است. گرما درمانی به‌معنای به‌کارگیری خواص گرمایی برای بهبود دردهای موضعی یا افزایش سطح سلامتی بدن به‌شمار می‌رود. استفاده از این روش به گذشته‌های بسیار دور و طب سنتی شرقی بازمی‌گردد. وقتی موضعی از بدن با روش‌های مختلف همچون استفاده از لامپ‌های فروسرخ گرم می‌شود، گرما سبب گشاد شدن و تحریک عصبی مویرگ‌ها و عروق می‌شود، افزایش حجم عروق نیز سبب افزایش سرعت، مقدار و گردش خون در محل گرمادهی شده و با افزایش گردش خون، اکسیژن بیشتری به بافت بدن وارد شده و این امر به افزایش سوخت‌وساز بدن منتج می‌شود.

چنانچه این فرآیند در بخش بزرگی از بدن که به‌واسطه یک لباس پوشیده شده باشد اتفاق بیافتد، سبب افزایش گردش خون در سراسر بدن خواهد شد و اثرات مثبت یاد شده در کل بدن به وقوع خواهد پیوست. این امر سبب افزایش سطح اکسیژن موجود در خون، کاهش میزان اسید لاکتیک در زمان فعالیت‌های بدنی و کاهش تجمع چربی در بافت‌ها می‌شود.

استفاده از نانوذرات سرامیکی با قابلیت انتشار پرتو فروسرخ نوآوری دیگری در عرصه منسوجات پیشرفته به‌شمار می‌رود. به این منظور پلیمر سازنده الیاف با نانوذرات سرامیکی گسیل‌کننده پرتو فروسرخ مخلوط شده و الیاف تولید شده به صورت پارچه بافته شده و به‌عنوان پوشاک مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پوشاک نهایی قادر خواهد بود بخشی از انرژی حرارتی خارج شده از بدن را به پرتو فروسرخ تبدیل کرده و آن را به بدن بازگرداند. پرتو FIR به دلیل طول موج (۳ تا ۱۰۰ میکرون) قادر به نفوذ در پوست بدن و رسیدن به سلول‌ها بوده و لذا تاثیرات یاد شده در کل بدن ایجاد می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا