سامانه راداری برای ماشین آلات ساخت و ساز

سیناپرس: گروهی از پژوهشگران دانشگاه پلی تکنیک مادرید (UPM) در اسپانیا موفق به طراحی نوعی سامانه هشدار دهنده ویژه خودروهای سنگین مورد استفاده در پروژه های عمرانی شدند که می تواند با استفاده از مجموعه ای از رادارهای مختلف، محیط اطراف وسیله نقلیه را به دقت پایش کرده و در صورت بروز احتمال تصادف، به راننده و نیز کارگران هشدار دهد.

وسایل نقلیه سنگین موجود در محیط های ساخت و ساز ساختمانی و یا جاده ای (نظیر کامیونهای خاک برداری) یکی از اصلی ترین دلایل بروز سوانح هستند و هر ساله موجب آسیب دیدگی و یا حتی مرگ تعداد زیادی از کارگران می شوند. اصلی ترین دلیل این مساله، بزرگ بودن حجم این ماشین آلات و وجود نقاط کور متعدد در زاویه دید راننده آنهاست.

به همین منظور سالهاست که تجهیزات متعددی برای رفع این معابب به کار گرفته شده است. استفاده از دوربین در بخشهای مختلف کنار و عقب این خودروها و نیز استفاده از آژیر از جمله این اقدامات بوده است. با این حال، هر یک از این تمهیدات، معایبی نیز به همراه دارند که موجب کاهش اثربخشی آنها در محیط واقعی می شود.

برای نمونه، دوربین ها به نور محیط وابسته هستند و کمبود نور در محیط موجب کاهش شدید کارایی آنها می شود. همچنین از آنجا که در محیط های ساخت و ساز معمولاً گرد و خاک زیادی وجود دارد، ممکن است این گرد و خاک بر روی لنز دوربینها نشسته و دید آنها را به طور جدی دچار مشکل کند. همچنین سروصدای زیاد موجود در این محیط ها هم ممکن است موجب شنیده نشدن صدای بوق هشدار این خودروها در هنگام جابجایی شود.

سامانه جدید راداری طراحی شده برای این منظور تا حد زیادی این معایب را پوشش می دهد. برای نمونه از آنجا که عواملی همچون گرد و غبار نمی توانند کارکرد رادار را مختل کنند، این سامانه می تواند با دقت بیشتری نسبت به شیوه های مبتنی بر دوربین عمل کند. وجود حسگرهای راداری در بخشهای مختلف وسیله نقلیه می تواند تمامی نقاط کور دید راننده را پوشش داده و به این ترتیب، راننده بر تمام بخش های وسیله نظاارت خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت این سامانه جدید را باید در نصب آسان و نیز ارزان قیمت بودن آن جست. هر دوی این ویژگیهای مثبت می تواند سبب شود تا در زمانی کوتاه شاهد گسترش استفاده از آن در وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده در پروژه های عمرانی باشیم. به این ترتیب شاید بتوان امیدوار بود که این سامانه جدید بتواند تا حد زیادی از سوانح مرتبط با ماشین آلات سنگین در پروژه های ساخت و ساز پیشگیری کند.

sciencedaily :منبع 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا