آیا شخصیت سالمی دارید؟

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در دیویس (آمریکا) به دنبال ارائه تعریفی از شخصیت ایده‌آل انسان، آزمون روانشناسی جدیدی را طراحی کردند تا افراد با کمک این آزمون، میزان سلامت درک و تجربیات خود از دنیای واقعی را بسنجند.

این آزمون بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی پنجگانه: روان‌رنجوری (neuroticism)، برون‌گرایی (extraversion)، پذیرش تجربه‌های جدید (openness to experience)، توافق‌پذیری (agreeableness)، وجدان‌گرایی (conscientiousness) طراحی شد.

پژوهشگران همچنین از سیستم شخصیتی دیگری به نام Revised NEO Personality Inventory که 30 زیرشاخه ویژگی‌های شخصیتی پنجگانه را مشخص می‌کرد، برای طراحی این آزمون شخصیت استفاده کردند.

نتایج تحقیقات گذشته نشان می‌دهد، ایجاد تعادل بین این ویژگی‌های شخصیتی پنجگانه می‌تواند کیفیت سلامت روحی و جسمی، کیفیت روابط، سطح اعتماد به نفس، موفقیت تحصیلی و شغلی فرد را پیش‌بینی کند.

برای تشخیص شخصیت سالم، پژوهشگران از همفکری 200 روانشناس استفاده کرده و از آنها خواستند تا فهرست شخصیتی neo را مورد تجدیدنظر قرار دهند. با کمک 500 دانشجوی روانشناسی در دانشگاه‌های میشیگان و تگزاس، رتبه‌بندی ویژگی‌های شخصیتی انجام شد.

در ادامه، اطلاعات 3 هزار نفر در 7 گروه مختلف جمع‌آوری شده و ویژگی‌های شخصیتی هر فرد تهیه و با نظر روانشناسان مورد مقایسه قرار گرفت.

بالاترین نمره در شاخص سلامت شخصیت نشان داد، فردی که از لحاظ شخصیتی سالم است، دارای اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، مهارت‌های خودمراقبتی، دیدگاه خوش‌بینانه به جهان، ثبات شخصیتی، خودکفا، بدون رفتار تهاجمی است و در عین حال، به راحتی تحت تأثیر تنش و استرس قرار نمی‌گیرد.

نتایج این مطالعه در Journal of Personality and Societal Psychology منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newsweek

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا