واکسن آزمایشی بیماری آلزایمر توسعه یافت

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، پژوهشگران "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی" در مطالعه اخیر خود موفق به توسعه واکسن آزمایشی بیماری آلزایمر شده‌اند و این واکسن بر روی حیوانات نتایج مثبتی داشته است. اکنون پژوهشگران امیدوارند تا به زودی آزمایشات بالینی خود بر روی انسان‌ها را نیز آغاز کنند.

این واکسن سبب کاهش تجمع پروتئین‌های" آمیلوئید" و" تاو" که در ایجاد بیماری آلزایمر موثر هستند، می‌شود و بر روی میمون و خرگوش‌ها آزمایش شده است. واکسن مذکور سبب تولید آنتی بادی‌های بیشتر در بدن می‌شود که این آنتی بادی‌ها پیش از اینکه پلاک‌های مغز را از بین ببرند، به پلاک‌های آلزایمر حمله می‌کنند.

مطالعه نشان می‌دهد که واکسن مذکور التهابی منفی ایجاد نمی‌کند و نخستین درمان پادتنی یا واکسن است که همزمان هر دو پروتین سمی یاد شده را مورد هدف قرار می‌دهد.

در بیماری آلزایمر ساختارهای پروتئینی کروی شکلی در خارج نورون‌های برخی مناطق مغز و ساختارهای پروتئینی رشته‌ای در جسم سلولی نورون‌ها، تشکیل می‌شود. این ساختارهای پروتئینی که به آنها اجسام آمیلوئیدی گفته می‌شود، در اثر برخی تغییرات در پروتئوم سلول‌های عصبی و بهم خوردن تعادل و تغییر در میزان و یا ساختار پروتئین‌های پرسینیلین، آپولیپوپروتئینE، سینوکلئین، و پپتید آمیلوئیدبتا ایجاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین پروتئین‌هایی که در ایجاد آلزایمر نقش دارد، پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید(APP) نام دارد. این پروتئین در سلول‌های دستگاه عصبی بیان می‌شود و در اتصال سلول‌ها به هم، تماس سلول‌ها و اتصال به ماتریکس خارج سلولی و اسکلت سلولی نقش دارد. 

پژوهشگران ادعا می‌کنند که اگر این واکسن بتواند عملکرد موثری بر روی انسان‌ها نیز داشته باشد، می‌توان به میزان قابل توجهی تعداد افراد مبتلا به زوال عقل را کاهش داده و تأثیرات بیماری‌های عصبی را تا پنج سال به تاخیر بیاندازد.

"دوریس لامبرت واشنگتن"(Doris Lambracht-Washington)، استاد اعصاب و نوروتراپی و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: اگر بتوانیم شروع بیماری را حتی ۵ سال به تعویق بیاندازیم، این امر سبب خشنودی بیماران و خانواده‌های آنان خواهد شد. تلاش‌های زیادی برای ایجاد یک واکسن آلزایمر انجام شده است، آلزایمر بیماری است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

سازمان بهداشت عمومی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۶۰ تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در ایالات متحده به حدود ۱۴ میلیون نفر خواهد رسید.

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی که به اختصار آلزایمر خوانده می‌شود، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه‌ است. اختلال حافظه معمولاً به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته‌های اخیر محدود می‌شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی هم آسیب می‌بینند.

تاکنون فرضیه‌های زیادی برای توضیح دادن منشا آلزایمر ارائه شده است اما هنوز هم بسیاری از دانشمندان همچنان به دنبال راه‌هایی برای متوقف ساختن دو پروتئین سمی مرتبط با علائم عصبی ناشی از بیماری آلزایمر هستند. این دو پروتئین سمی "آمیلوئید بتا"(amyloid beta) و "توده‌های نوروفیبریلیال پروتئین تاو"(neurofibrillary tau tangles) نام دارند.

این مطالعه در مجله " BMC" منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا