کشفی که منجر به تشخیص زودهنگام بیماری جنون گاوی می شود

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا،  پژوهشگران این مطالعه امیدوارند که این کشف ممکن است منجر به تشخیص زودهنگام بیماری "کروتزفلد یاکوب" یا "جنون گاوی"(CJD) شود.

بیماری "کروتزفلد یاکوب" یا "جنون گاوی"(CJD) شایع‌ترین بیماری ناشی از تجمع پروتئین پریون در مغز است.بیماری کروتزفلد یاکوب یا جنون گاوی یک بیماری عصبی و کشنده تحلیل برنده مغز در انسان است که در اثر پریون‌ها ایجاد می‌شود. این بیماری در دهه ۱۹۲۰ توسط دو عصب‌شناس آلمانی به نام "هانس گرهارد کروتزفلد" و" آلفونس ماریا جاکوب" توصیف شد.

این بیماری مردان و زنان را به نسبت مساوی گرفتار می‌کند. بیماران دچار علائم روانی و رفتاری مبهمی می‌شوند که پس از هفته‌ها و ماهها به زوال عقل پیش رونده منتهی می‌شود و اغلب با حرکات غیرطبیعی بدن و اختلال دید همراه بود.

این مطالعه توسط پژوهشگران "مؤسسه ملی سلامت"(NIH) با همکاری دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیه‌گو"(University of California, San Diego) ، "دانشگاه کالیفرنیا سان‌فرانسیسکو"(University of California, San Franciso) انجام شد.

پریان یا پریون انواعی از پروتئین است که می‌تواند به شکل‌های متنوعی تا شود. آنها معمولا بیماری‌زا هستند و در گروه‌های مختلف موجودات ایجاد بیماری می‌کنند. هیچ اسید نوکلئیک قابل شناسایی ندارند. آنها در برابر فرمالدئید و گرما و اشعه ماوراء بنفش که ویروس‌ها را غیرفعال می‌کنند کاملا مقاوم هستند. بیماری‌های پریونی را که "انسفالوپاتی اسفنجی شکل مسری" می‌نامند شامل بیماری اسکراپی در گوسفندان و بیماری جنون گاوی در گاوها هستند.

پریون یکی از پروتئین‌هایی است که بطور عادی در سلول‌های عصبی بیان می‌شود. در واقع شکل سلولی پروتئین پریون به وسیله کروموزوم میزبان رمزدهی می‌شود. بیماری پریون می‌تواند از فرد به فرد یا حیوان به شخص منتقل شود.

پژوهشگران طی این مطالعه، چشم بیماران مبتلا به جنون گاوی را مورد بررسی قرار دادند. آنها در این آزمایش از یک روش تشخیص بیماری پریون به نام"RT-QuIC"، استفاده کردند تا پروتئین‌های تا شده پریون را در بافت چشم ۱۱ بیمار مورد بررسی قرار دهند.

آنها طی مطالعه دریافتند، حدود ۴۰ درصد از افرادی که مبتلا به جنون گاوی هستند، مشکلات چشمی برای آنها ایجاد می‌شود بنابراین آنها چشم افراد را مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که شبکیه چشم بیماران دارای بالاترین سطح پریون است. علاوه بر این، پژوهشگران همچنین متوجه شدند که پریون‌ها در سراسر قرنیه، لنز و عضلات داخل و اطراف چشم وجود دارد. این اولین مطالعه برای تشخیص پریون‌ها در این قسمت از چشم است.

پژوهشگران همچنین دریافتند هنگامیکه پروتئین پریون به طور ناگهانی تا می‌شود، بر دیگر پروتئین‌های خود هم تأثیر می‌گذارد.اکنون پژوهشگران احتمال می‌دهند چون تجهیزاتی که برای معاینه چشم افراد استفاده می‌شوند، یکبار مصرف نیستند، آلوده هستند.

علاوه بر این پژوهشگران گفتند افرادی که مبتلا به بیماری پریون هستند اما بیماری آنها تشخیص داده نشده، می‌توانند از طریق پیوند قرنیه بیماری خود را به فرد دیگری انتقال دهند. پژوهشگران همچنین افزودند که به آزمایش و ارزیابی‌ها خود ادامه می‌دهند تا راهی برای تشخیص جنون گاوی یابند.این مطالعه در مجله "mBio" منتشر شد.