اسرار ساماندهی ژن ها در بدن مهره داران کشف شد

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، نیزک ها نوعی جاندار طنابدار دریایی شبیه به ماهی هستند که 32 گونه مختلف دارند و ژن ها در بدن این موجودات به شیوه اختصاصی مهره داران ساماندهی شده است.

تحلیل های اخیر ژنوم نشان می دهد ارگانیسم هایی که بلافاصله پس از نیزک ها در خط زمان تکامل جانداران پا به عرصه وجود گذاشتند، یک نسخه از ژنوم کامل خود تکثیر کردند. مهره دارانی که بعدها ظاهر شدند نیز توانستند یک نسخه از ژنوم خود را ایجاد کنند.
به اعتقاد محققان این دو مرحله تکثیر ژنوم در خط سیر تکامل جانداران، زمینه ساز شکل گیری اندام هایی مانند سر و دست و پا در مهره داران شد.
توسعه ویژگی های جدید در بدن جانداران، مسیرهای جدیدی را برای ساماندهی ژن ها ایجاد کرده است. این در حالی است که تاکنون محققان نتوانسته بودند بین تکثیر ژنوم و ساماندهی ژن ها ارتباط برقرار کنند.
در این تحقیقات، با مقایسه ژنوم نیزک ها و ماهی زبرا، محققان توانستند ارتباط بین تکثیر ژنوم و ساماندهی ژن ها را برقرار کنند. بر اساس این تحقیقات، تعداد ژن های موجود در ژنوم نیزک ها با ماهی زبرا یکسان است، اما تعداد نواحی تنظیم کننده در ژنوم نیزک ها بسیار کم تر از ماهی زبرا است.
محققان این نظریه را طرح کردند که در هنگام تکثیر ژنوم مهره داران، برخی از ژن ها از میان رفته اند تا فضای کافی برای توسعه قابلیت ها و رشد اندام های جدید تامین شود.
همچنین در این تحقیقات مشخص شد نیزک ها ژنوم خود را با استفاده از شیوه ای ساماندهی می کنند که مختص مهره داران است. در واقع مهره داران برای ساماندهی ژن ها از ساختارهای موسوم به گروه های متیل بهره می برند. با رشد مهره داران، این ساختارها از ژن ها جدا شده و نحوه ساماندهی ژن ها نیز تغییر می کند.
با وجود این که تعداد گروه های متیل در نیزک ها زیاد نیست، این جانداران نیز در زمان رشد، گروه های متیل را دور می اندازند.
به اعتقاد محققان نتایج این تحقیقات گام اول در شناسایی نقطه آغازین تغییرات ژنتیکی منجر به ظهور گونه های پیچیده مهره داران و پستانداران در سطح زمین است.