فقرا بیش از ثروتمندان می‌میرند

پژوهشگران انگلیسی در پی مطالعات جدید خود اعلام کردند که می‌توان تفاوت‌های بسیاری را در امید به زندگی در طبقات مختلف جامعه به‌ویژه در بین زنان مشاهده کرد. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهند که در انگلستان شکاف امید به زندگی میان فقرا و ثروتمندان در حال افزایش است که در این میان زنان وضعیت بدتری را تجربه می‌کنند.

در سال‌های بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ میلادی در انگلستان مرگ‌ومیر در کودکان کمتر از ۵ سال (بیشتر از مرگ نوزادان) و به دلیل بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان‌های ریه و گوارشی در سنین کار (معمولاً زیر ۶۵ سال) و جنون در دوران پیری بیشتر از دلایل دیگر بوده است.

این تحقیقات به سرپرستی مجید عزتی (Majid Ezzati) دانشمند ایرانی‌الاصل و از اپیدمیولوژیست های امپریال کالج لندن انگلستان انجام‌شده و نشان می‌دهد که افزایش تدریجی میانگین امید به زندگی در میان زنان انگلیسی متوقف‌شده و از پنج نفر تنها سه نفر به زندگی امیدوار هستند و این رقم در حال تغییر است.

پروفسور عزتی و همکارانش اطلاعات ثبت‌شده دفتر آمار ملی انگلستان را برای بررسی سوابق جمعیت و مرگ در سال‌های بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ میلادی مشاهده کرده و سن، علت مرگ و وضعیت اجتماعی – اقتصادی افراد را مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند. لازم به ذکر است که این تحقیق شامل  هفت میلیون و ششصد و پنجاه هزار گزارش مرگ‌ بوده است. 

این تحقیقات نشان می‌دهند که فاصله بین میانگین سن مرگ در انگلستان مابین گروه‌های پردرآمد و کم‌درآمد افزایش پیداکرده اما این رقم در میان زنان بسیار بیشتر شده است.

در سال ۲۰۰۱ میلادی زنان در فقیرترین سطوح جامعه می‌توانستند امیدوار باشند که ۱/۶ سال پیش از همتایان ثروتمند خود از این دنیا می‌روند اما این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۹/۷ سال رسیده است درحالی‌که در همین دوران، فاصله مرگ بین مردان فقیر و غنی از ۹ به ۷/۹ سال افزایش پیداکرده است.

محققان با توجه به نتایج این پژوهش‌ها اعلام کردند: «از سال ۲۰۱۱ میلادی امید به زندگی در زنان انگلستان متوقف‌شده و حتی کاهش پیداکرده است.» به‌طورکلی در دو سطح فقیر جامعه انگلستان می‌توان کاهش امید به زندگی در زنان را در گروه اول حدود ۱۶/۰ سال و در گروه دوم حدود ۲۴/۰ سال مشاهده کرد. علاوه بر آن، نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که میزان مرگ‌ومیر در هر بیماری و در هر سنی در میان افراد فقیر بالاتر از ثروتمندان است.

پژوهشگران همچنین اعلام کردند: «این تحقیقات مشخص کرده که مرگ‌ومیر در کودکان کمتر از ۵ سال (بیشتر از مرگ نوزادان) و به دلیل بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی – عروقی، سرطان‌های ریه و گوارشی در سنین کار (معمولاً زیر ۶۵ سال) و جنون در دوران پیری بیشتر از دلایل دیگر بوده است.» قابل‌توجه است که به اعتقاد پژوهشگران می‌توان از بیشتر موارد مرگ زودرس در طبقات فقیر جامعه پیشگیری کرده و آن‌ها را درمان کرد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بهداشت عمومی لنست (Lancet Public Health) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: cosmosmagazine

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا