بازیابی خاطرات از دست رفته موش ها با استفاده از نور

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث، تحقیق جدید نشان می دهد که خاطراتی که در جریان فراموشی از دست می روند، ناپدید نمی شوند و می توان با فعال کردن سلول های مغز با نور این خاطرات را بازیابی کرد.محققان محققان موسسه فناوری ماساچوست آمریکا و موسسه علوم مغز در ژاپن با استفاده از یک فناوری به نام اپتوژنتیک که در آن از نور برای کنترل نرون های خاص در مغز استفاده می شود، موفق شدند که خاطرات از دست رفته موش ها را بازیابی کنند.

این مطالعه به افرادی که حافظه خود را در نتیجه ضربه مغزی از دست داده اند، امید می دهد.محققان موش های مورد بررسی را در درون اتاقی قرار دادند و به آنها شوک ضعیفی وارد کردند که سبب لرزش آنها می شد.زمانی که موش ها در این اتاق قرار می گرفتند اما به آنها شوک وارد نمی شد، دوباره شروع به لرزیدن می کردند.

سپس محققان به نرون هایی که در جریان تشکیل خاطره فعال می شدند، بطور ژنتیکی برچسب زدند تا بتوانند آنها را بعدا فعال کنند.

همچنین به برخی از این موش یک ماده شیمیایی داده شد که مانع تقویت سیناپس هایی شود که برای پشتیبانی حافظه موش ها مهم است.

این ماده شیمیایی سبب می شد زمانی که این موش ها برای بار دوم در اتاقی که به آنها شوک اعمال شده بود، وارد می شدند، شوک را بیاد نیاورند و درنتیجه رفتار لرزش را نشان ندهند.سپس محققان با استفاده از فناوری اپتوژنتیک بطور انتخابی نرون هایی را که مشخص کرده بودند، فعال کردند.
با فعال شدن دوباره خاطرات، این موش ها زمانی که وارد اتاقی شدند که به آنها شوک وارد شده بود، دوباره شروع به لرزیدن کردند که این موضوع نشان می دهد حافظه آنها بازگشته است.این مطالعه نشان می دهد که خاطرات گذشته احتمالا پاک نمی شود اما می تواند از دست بروند و یا به یادآوردن آنها غیر ممکن باشد. نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا