اسباب‌بازی‌ها، کابوس جدید زباله‌های الکترونیکی

صنعت اسباب‌بازی در جهان به سرعت درحال رشد است؛ به عنوان مثال، این صنعت در آمریکا در سال 2018 به فروش 11.6 میلیارد دلاری دست پیدا کرد.

ماشین‌های کنترلی، هواپیما و هلیکوپتر، عروسک‌های هوشمند و متحرک، انواع ربات‌ها، اسباب‌بازی‌های هستند که جمع‌آوری آنها از گوشه و کنار منزل برای والدین دردسرساز است. تبدیل شدن اسباب‌بازی‌ها به زباله‌های الکترونیکی اما می‌تواند آینده فرزندان ما را با خطر جدی مواجه سازد.   

شاید تا چند سال قبل، اصلی‌ترین نگرانی در مورد زباله‌های الکترونیکی (e-waste) به قطعه‌های تلویزیون، رایانه، تلفن همراه، چاپگر، لوح فشرده (CD) خلاصه می‌شد، اما اکنون شاهد افزایش تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و هوشمندی هستیم که مجهز به ریزتراشه، انواع مدارها و باتری‌های سمی هستند که بعد از مدتی، راهی سطل‌های زباله می‌شوند.

قطعه‌های به کار رفته در این اسباب‌بازی‌ها در صورتی که وارد چرخه بازیافت نشده و همراه بقیه زباله‌ها دفن یا سوزانده شوند، می‌توانند باعث انفجار یا انتشار گازهای خطرناک شوند.

در کنار افزایش تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و هوشمند به ویژه در کشورهای جنوب شرق آسیا، شاهد این مسأله هستیم که این تنوع گسترده باعث کاهش مدت زمان استفاده کودکان از اسباب‌بازی‌ها شده است؛ همین مسأله باعث افزایش حجم این زباله‌های الکترونیکی شده است.

در سال 2018 بیش از 49.8 میلیون تن متریک زباله الکترونیکی در جهان تولید شد. انتظار می‌رود که در سال 2020 در آمریکا بیش از 800 میلیون دستگاه الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد که تنها 20 درصد آنها بازیافت می‌شوند.

زمانی که اسباب‌بازی‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی بازیافت می‌شوند، قطعه‌های مختلف آن شامل فلزات، پلاستیک و شیشه از هم جدا شده و بار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما در مورد قطعه‌هایی مانند باتری، خطرهای دیگری وجود دارد. باتری‌های لیتیوم- یون نسبت به باتری‌های سربی قدیمی از پایداری کمتری برخوردار بوده و در صورت خم شدن یا شکستن، می‌تواند باعث بروز آتش‌سوزی شود. درصورتی که باتری‌ دفن شود، خطر آلوده شدن خاک یا بروز آتش‌سوزی در اثر هر نوع برخورد با آنها وجود دارد.

یکی از راه‌های پیشگیری از این خطرها، بازگرداندن اسباب‌بازی به چرخه بازیافت است. برنامه آزمایشی بازیافت رایگان TerraCycle با هدف جمع‌آوری اسباب‌بازی‌های الکترونیکی از کار افتاده شامل قطار، هواپیما، ربات، عروسک درحال انجام است.

والدین و کودکان می‌توانند اسباب‌بازی‌ها را در سبدهای بازیافت در فروشگاه‌ها ریخته یا آنها را درون جعبه‌های مخصوص به صورت رایگان به آدرس TerraCycle ارسال کنند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: mashable

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا