نگرانی فعالان محیط زیست درپی خروج دیواره مرجانی اقیانوس آرام از لیست حفاظت یونسکو

طی بیانیه سازمان ملل متحد ،دیواره بزرگ مرجانی که در اقیانوس آرام و در نزدیکی سواحل استرالیا واقع است از لیست مناطق حفاظت شده که در وضعیت خطرناکی از لحاظ زیست محیطی قرار دارند حذف شده اما می بایستشرایط زیستی این منطقه مدام تحت نظر قرار بگیرد.

گروه های طرفدار محیط زیست با بیان اینکه بیانیه یونسکو مبنی بر خروج این مجموعه مرجانی از وضعیت خطرناک نباید باعث سهل انگاری و کم کاری در حفظ حیات طبیعی در این منطقه شود به دولت استرالیا هشدار دادند تا با تشدید مراقبت های خود به بهبود شرایط زیستی این منطقه کمک کند. در پیش نویس این بیانیه که پیش بینی می شود نسخه اصلی آن در ماه آینده در کشور آلمان به طور رسمی اعلام شود از تلاش های دولت استرالیا مبنی بر جلوگیری از ورود آب های آلوده بنادر و کارخانجات به داخل آب های این مجموعه مرجانی که منجر به کاهش آلودگی آّبی در این منطقه شده تجلیل شده است. همچنین این سازمان خواستار ارائه یک برنامه طولانی مدت از جانب دولت استرالیا برای حفظ و نگهداری این منطقه تا دی ماه سال آینده شد.

ورود نام این دیواره مرجانی به لیست مکان های حفاظت شده باعث بوجود آمدن یک حرکت جهانی در میان تمام گروه های زیست محیطی  جهت رسیدگی هر چه بهتر به وضعیت این منطقه شد. در حالی که دولت استرالیا از تلاش های انجام شده در این زمینه از جانب دولتمردان خود ابراز رضایت و خرسندی نموده باید به معیار های ارائه گزارش سال آینده سازمان یونسکو نیز توجه نماید که به وضوح در گزارش اخیر اشاره هایی به آن شده است. در این گزارش عنوان شده که طی مطالعات علمی  انجام شده در سال 2014 مشخص شد اثرات تغییرات آب و هوایی , آلودگی آبی و گسترش سواحل تاثیرات منفی روی وضعیت کنونی این منطقه گذاشته و نگرانی های عمیقی از شرایط کنونی این مجموعه مرجانی بوجود آمده است. اما در این گزارش همچنین از برنامه طولانی مدت کشور استرالیا تا سال 2025 که باعث کاهش  80% آلودگی آبی در این منطقه می شود و همچنین  تخصیص بودجه 200 میلیون دلاری جهت سرعت بخشیدن به این پروژه برای حفظ این دیواره مرجانی تقدیر به عمل آمده است و از مسئولین این کشور درخواست شده تا با وضع قوانین مناسب کمک به حفظ این مجموعه که در 30 سال گذشته هسته مرکزی آن با کاهش 50 درصدی  رو برو بوده کمک کنند.

در برنامه ارائه شده توسط کشور استرالیا آمده , در دوره های 5 ساله , ارزیابی های لازم توسط آژانس های علمی این کشور از نحوه عملکرد و اثر بخشی فعالیت های انجام شده به عمل می آید و سرمایه گذاری طولانی مدتی برای تحقق اهداف این برنامه در الویت قرار خواهد گرفت.  

در بیانیه مشترک رییس سازمان  حفاظت محیط زیست فدرال (گرگ هانت) و معاون وی در ایالت کویزلند (استیون مایلس) و معاون اول این ایالت (جکی تراد) از تلاش های دولت استرالیا برای خروج این دیواره مرجانی از وضعیت خطرناک و همچنین از پاسخ مسئولین به نگرانی های جامعه بین المللی و محقق کردن نظرات فنی مشاوران کمیته های محیط زیستی تقدیر به عمل آمده است.

بر خلاف نظر مسئولین و فارغ از بیانیه ارائه شده توسط سازمان یونسکو , فعالان و گروه های مختلف محیط زیستی باور دارند که این مجموعه همچنان در معرض خطر جدی بوده و پشتیبانی های انجام شده توسط دولت در زمینه گسترش و استخراج روز افزون معادن زغال سنگ در منطقه کویزلند مرکزی، باعث تشدید خطراتی شده که محیط زیست این ناحیه را تهدید می کند. افزایش بهره برداری از این معادن به معنای اجرای عملیات لایروبی مداوم در بنادر و افزایش 174 درصدی ورود کربن به محیط زیست است و همچنین ترافیک کشتی هایی که از آب های این مجموعه مرجانی برای عبور و مرور استفاده می کنند با افزایش  چشم گیری رو به رو شده که از دیگر عوامل بهره برداری بی رویه از معادن این منطقه خواهد بود .

به گفته تری هافس استاد دانشگاه جمیز کوک و سرپرست محققانی که وضعیت این مجموعه مرجانی را رصد می کنند , افزایش بهره برداری از معادن در این منطقه در تضاد جدی با حفظ دیواره مرجانی است و خطری که از جانب تغییرات آب و هوایی این منطقه را تهدید می کند در کنار افزایش درجه حرارت آب اقیانوس که باعث بالا رفتن میزان تخم ریزی شکارچیان ستاره های دریایی می شود بسیار حائز اهمیت است. شش گونه از موجوداتی که در این منطقه زندگی می کنند از 5 طوفان موسمی که طی 35 سال گذشته بی سابقه بودند به شدت آسیب دیده اند , طوفان هایی که ثمره افزایش اثرات تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین هستند.

فلیسیتی ویشارت ،عضو جامعه حفاظت دریایی استرالیا با بیان اینکه پیش نویس ارائه شده نشان دهنده وخامت اوضاع بوده خواهان ارائه گزارش های دقیق در سال های 2016 و 2019 از وضعیت این مجموعه شد.

شانی تیگر ،عضو کمپین صلح سبز استرالیا می گوید: مادامی که دولت استرالیا به شدت از گسترش معادن زغال سنگ و بنادر حمل این مواد در مناطق ساحلی دیواره مرجانی حمایت می کند نمی توان به حفظ این مجموعه توسط دولت امیدوار بود. به گفته وی در حالی که تمام دانشمندان برجسته و کمیته های محیط زیستی خطر معادن زغال سنگ , بنادر و همچنین اثرات تغییرات آب و هوایی ناشی از این فعالیت ها را متذکر می شوند دولت با سازمان یونسکو برای نادیده گرفتن شرایط فعلی لابی کرده و پیش نویس فعلی ارائه می شود. او اضافه می کند : این پیش نویس از نظر عده ای پیروزی و راهی برای حفظ این منطقه قلم داد می شود در حالی که بیانیه مذکور نشانه ای از عدم همکاری و نگرانی سازمان های مسئول است.

دنیل شوویند: رییس سازمان گردشگری ایالت کوینزلند با بیان اینکه قرار گرفتن در وضعیت خطرناک موجب کاهش جذب توریست و درآمد های حاصله از این صنعت شده می افزاید: این فاجعه ای برای اقتصاد این منطقه است که سالانه درامدی 6 میلیارد دلاری را به بودجه کشور تزریق می نماید. به گفته وی در صورت تصویب نهایی این بیانیه شانس اجرایی کردن برنامه های طولانی مدتی که دولت مردان ما برای حفظ این منطقه دارند بالاتر رفته و آینده امیدوار کننده تری در انتظار این مجموعه عظیم قرار خواهد گرفت , بعلاوه اینکه نگرانی جامعه جهانی باعث تلاش بیشتر ما جهت حفظ و مدیریت کارآمد تر این مجموعه شده و به ما در حفظ این دیواره مرجانی عظیم برای  نسل های آینده کمک می کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا