تولید صنعتی گیاه دارویی 'گالگا' برای افزایش شیردهی دام

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،علی اصغر ساعدی یکی از مدیران این شرکت دارویی که از سال 1372 کار خود را با کشت گیاهان دارویی با بذرهای انتخاب شده در روستای زردبند لواسان آغاز کرده است، روز جمعه به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت:این شرکت در طول سال های گذشته با توجه به ظرفیت های موجود در کشور ضمن تهیه بذر گونه های اصلاح شده گیاهان دارویی از منابع معتبر بین المللی اقدام به تکثیر و تطبیق آنها با شرایط اقلیمی کشور کرده است.
وی تولید عصاره خشک پودر گیاه خارجی 'گالگا' را که بومی ایران نیست، به عنوان تازه ترین محصولی نام برد که اخیرا کار بالینی روی آن به اتمام رسیده است.
گالگا از جمله گیاهان دارویی است که در طب سنتی اروپا برای درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. نام علمی آن از دو واژه 'Gala' به معنای شیر و'Ageiin' به معنای تولید گرفته‌شده که به مفهوم تولیدکننده شیر است و اثر این گیاه در کاهش قند خون به اثبات رسیده است. 
ساعدی افزود: ما داخل ایران در سطح وسیعی از مزارع زردبند کشت گیاه گالکا را انجام دادیم و با همکاری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی مطالعات بالینی روی آن انجام گرفت. به طوری که نمونه خشک این محصول در اختیار آن سازمان قرار گرفت و اقدامات مطالعاتی بالینی و آزمایشی از سوی محققان این سازمان انجام شد.
به گفته این فعال حوزه گیاهان دارویی، استفاده از دوز مشخصی از این گیاه افزایش شیر بین دو الی 7 کیلوگرم در روز را برای گاوها بدنبال داشته است. 
وی خاطرنشان کرد: البته محصولات انسانی گالگا پیش از این برای دیابت، کاهش وزن و همچنین افزایش شیردهی مادران تولید و به بازار عرضه شده است.
ساعدی با تاکید بر این که پودر گالگا یکی از محصولات گیاهی است که از ظرفیت بسیار زیادی برای تولید صنعتی برخوردار است و این که گیاه در صنعت دام و طیور کشور می تواند بسیار موثر باشد، از برنامه این شرکت به منظور صنعتی سازی پودرگیاهی شیرافزا گالکا با همکاری شرکت های دام و طیور خبر داد.
به گفته وی، شرکت با دریافت بیش از 70 پروانه دارویی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه انواع اسانس های طبیعی، عصاره ها و روغن های گیاهی از جمله بزرگترین تولیدکنندگان مواد اولیه گیاهی کشور برای استفاده در صنایع مختلف غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی محسوب می شود.
ساعدی اظهارکرد: بواسطه کشت گیاهان دارویی و ظرفیت کشورمان به لحاظ اقلیمی، کار این شرکت گسترش یافته و در حال حاضر کارخانه تولید اسانس و عصاره احداث شده در شهر یاسوج در حال فعالیت است به طوری که گیاهان کشت شده در آن به اسانس و عصاره تبدیل شده و در ادامه برای استفاده در صنایع مخلتف توزیع می شود.
وی با اشاره به اینکه این شرکت دارویی تا اوائل دهه 80 تنها به تولید اسانس و عصاره گیاهی پرداخته است افزود: پس از آن تولید داروهای گیاهی را شروع کردیم که در حال حاضر 48 محصول در بازار داریم که در داروخانه ها کشور توزیع می شود.
ساعدی در ادامه، استفاده از گونه ها و ارقام اصلاح شده گیاهی حاوی بیشترین میزان ماده موثره و بالاترین راندمان در هکتار، حفظ اصول به زراعی، عدم استفاده از سموم شیمیایی در راستای مهار آفات و بیماری های گیاهی و رعایت اصول زیست محیطی همسو با کشاورزی پایدار در بخش تولید مواد خام گیاهی و همچنین توجه ویژه در رعایت استانداردهای بین المللی کیفی در بخش فرآوری و تولید مواد اولیه را از جمله دلائل موفقیت این شرکت نام برد.
وی پرفروش ترین محصول این شرکت را داروگیاهی برای دفع سنگ کلیه عنوان کرد که از عصاره چندگیاه از جمله گیاه گزنه برای تولید آن استفاده شده است.
ساعدی با بیان اینکه، این شرکت دارویی در حوزه تولید مواد اولیه وارداتی نیز فعالیت خود را گسترش داده است گفت: حجم بالای واردات شرکت های دارویی و آرایشی و بهداشتی از محصولات گیاهی خارجی ما را برآن داشت که بخشی از این ارقام گیاهی را در داخل بومی سازی و پرورش دهیم.
وی در ادامه، عصاره گیری از پوست انار برای ساخت کرم و شامپو و همچنین ساخت عصاره استاندارد از موم اطراف کندو عسل که ازخاصیت مناسب برای مجاری تنفسی و آنتی باکتریالی برخوردار است و بعنوان شربت سرماخوردگی استفاده می شود را از جدیدترین محصولات این شرکت نام برد.
این فعال حوزه گیاهان دارویی تاکید کرد: در واقع تلاش ما این بوده است که محصولاتی را بعنوان فراورده گیاهی تولید کنیم که از قابلیت جایگزینی مواد شیمیایی برخوردار باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا