مورچه‌های بیمار به مرخصی استعلاجی می‌روند

کلونی مورچه‌ها یکی از پیچیده‌ترین جوامع در دنیای حشرات محسوب می‌شوند و هرکدام از آنها براساس سن و نقشی که برعهده دارند، در دسته‌های مختلفی  جای می‌گیرند.

مورچه‌های پرستار جوان وظیفه مراقبت از نوزادان را برعهده دارند؛ درحالیکه وظیفه مورچه‌های کارگر، جمع‌آوری غذا خارج از لانه است. مورچه‌های کارگر به دلیل خروج از کلونی برای جمع‌آوری غذا، بیشتر در معرض عوامل بیماری‌زا قرار می‌گیرند.

برای بررسی تغییر رفتار مورچه‌ها و تعیین نحوه تعاملات میان آنها در زمان ابتلا به بیماری، روی بدن هزاران مورچه در 22 کلونی، برچسب‌های بسیار کوچکی نصب شد و از دوربین‌های مادون قرمز برای بررسی حرکت‌ آنها استفاده شد.

در این مطالعه که توسط پژوهشگران موسسه علوم و فناوری اتریش (IST Austria) انجام شد، حدود 10 درصد از جمعیت کلونی‌ها در معرض عوامل بیماری‌زا (در این مورد یک قارچ) قرار گرفته و تأثیر وجود این عامل بیماری‌زا بر تغییر رفتار مورچه‌ها بررسی شد.  

پژوهشگران شاهد یک رفتار پیشگیرانه در بین مورچه‌های بیمار بودند و این رفتار بیشتر به منظور محافظت از کلونی – به ویژه محافظت از ملکه و پرستاران – در برابر بیماری بود.

زمانی که مورچه‌ها با عوامل بیماری‌زا مواجه می‌شوند، تلاش می‌کنند تا ملکه و مورچه‌های پرستار در معرض دوزهای کمی از عامل بیماری‌زا به عنوان یک روش ایمن‌سازی قرار بگیرند (حفاظت در برابر تماس ثانویه با یک پاتوژن که می‌‌تواند با فرآیند واکسیناسیون در انسان مقایسه شود).

برچسب‌های نصب شده روی بدن مورچه‌ها، موقعیت و جهت آنها را درون کلونی مشخص می‌کرد، اما پژوهشگران نمی‌توانستند مشخص کنند که آیا مورچه‌های بیمار در زمان بیماری، کار خود را به طور کامل تعطیل می‌کنند یا خیر.

اما مشخص شد که مورچه‌های بیمار اقدام به قرنطینه کردن خود می‌کنند که به نوعی، مشابه رفتن به مرخصی استعلاجی است و در این شرایط، میزان تماس آنها با مورچه‌های دیگر در کلونی و در نتیجه، خطر شیوع بیماری کاهش پیدا می‌کند.

این مطالعه، نخستین تحقیقی است که نشان می‌دهد، حیوانات قادر به تغییر رفتار خود با هدف پیشگیری از شیوع بیماری عفونی در میان کلونی یا سایر هم‌گروهان خود هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: newsweek

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا