پتانسیل کارآمد اپتومتریست ها در نظام سلامت نادیده گرفته شده است

 دکتر علی میرزا جانی با اشاره به جایگاه اپتومتری در پزشک خانواده افزود: از پتانسیل کار آمد اپتومتریست ها در نظام سلامت استفاده نشده است که یکی از اهداف مهم در هجدهمین کنگره سراسری اپتومتری ایران موضوع تبیین جایگاه اپتومتری و اپتومتریست ها در پزشک خانواده و نظام ارجاع است .وی گفت:هدف نظام سلامت این است که بتوانیم از نیروهای درمانی در سطوح موثر استفاده کنیم.

میرزاجانی اظهار کرد:اپتومتریست ها خدماتی در زمینه بینایی و چشم ارائه می کنند که ارائه این خدمات نیاز به مراجعه به سطوح بالاتر تخصصی و جراح چشم پزشک را مرتفع می کند.وی اظهار کرد:در حال حاضر نه تنها از خدمات گسترده اپتومتریست ها استفاده نمی شود بلکه حتی در مواردی مثل تعیین نمره عینک مطالعه ، بیمار به پزشک خانواده مراجعه می کند و پزشک خانواده بیمار را به جراح چشم پزشک ارجاع می دهد.

میرزا جانی ادامه داد: تعیین نمره عینک کار جراح چشم پزشک نیست و وقت و دغدغه یک جراح چشم پزشک انجام اعمال جراحی تخصصی بر روی چشم است ،لذا بیمار مجدد به اپتومتریست ارجاع می شود و این امر با توجه به عدم تعریف اپتومتریست ها در نظام ارجاع و عدم پوشش های بیمه ای لازم برای خدمات اپتومتری، هزینه های اضافی بر بیمار و به طور کلی بر نظام سلامت کشور تحمیل می کند.
وی اضافه کرد :به همین خاطر نظام سلامت در دو جایگاه ضربه می بیند اول اینکه بیمار برای دریافت خدمات درمانی خاص به جای غلط ارجاع می شود و دوم اینکه هزینه های بیشتری از بودجه ای که برای سلامت مردم در نظر گرفته شده است خرج می شود.

میرزاجانی گفت :اگر جایگاه اپتومتریست ها در پزشک خانواده به خوبی مشخص و تعریف شود بسیاری از خدمات بینایی مانند تمرین های لازم برای حفظ سلامت چشم ها از لحاظ توازی محورهای بینایی، اصلاح انحرافات مخفی و آشکاری که نیاز به جراحی ندارند ، تعیین نمره عینک و عدسی های تماسی و بحث کم بینایی می تواند توسط اپتومتریست ها ارائه شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود:در این صورت نه تنها بیمه ها مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری بابت درمان نمی شوند بلکه خدمات پزشکی مربوطه نیز به صورت کامل و بدون نقص به مردم ارائه می شود.
وی در پایان یادآور شد:هجدهمین کنگره اپتومتری ایران با هدف کلی ارتقاء سطح علمی و معرفی ابداعات و اختراعات و متدهای نوین در حیطه خدمات اپتومتری از 14 تا 16 مرداد ماه جاری در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا