اشتغالزایی توسط سلولهای بنیادی

امیرعلی حمیدیه در گفتگو با مهر اظهار کرد:  تا سه سال گذشته تولیدات کشور صرفا در زمینه مقاله بوده ولی اکنون این روند تغییر کرده به طوری که به تولید محصول و اشتغالزایی به واسطه آن دست پیدا کرده ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ شرکت در زمینه تولید محصولات حوزه سلول بنیادی فعالیت می کنند، تاکید کرد: نزدیک به ۸۰ شرکت دانش بنیان و مابقی به صورت خصوصی محصولات حوزه سلول بنیادی را تولید می کنند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری بیان کرد: تولید محصول در شرکت های خصوصی و دانش بنیان در حوزه سلول بنیادی توانسته اشتغالزایی خوبی ایجاد کند.

حمیدیه خاطرنشان کرد: در برخی از این شرکت ها شاید ۴نفر و برخی بیشتر از ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند که اگر بگوییم  به طور میانگین  به طور متوسط ۲۰ نفر مشغول باشند بیشتر از ۱۴۰۰ نفر مشغول به کارند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سلول های بنیادی از نوع مرز دانش است به اندازه خودش خوب توانسته شغل ایجاد کند.

حمیدیه با بیان اینکه محصولاتی در زمینه سلول های بنیادی توسط شرکت ها به تولید رسیده است، گفت: ۷ محصول درمانی در پروسه دریافت مجوز کارآزمایی بالینی از سازمان غذا و دارو هستند؛ تولید سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ از مغز استخوان یکی از محصولاتی است که در این پروسه قرار دارد. این محصول در درمان بیماری مالتیپل اسکلروزیز کاربرد دارد و توسط یک شرکت دانش بنیان تولید شده است. البته بررسی پرونده کارآزمایی بالینی فاز دو در سازمان غذا و دارو در حال انجام است.

وی افزد: تولید سلول های بنیادی مزانشیمی اتولوگ از مغز استخوان، سلول های بنیادی مزانشیمی آلوژن از ژله وارتون، تولید سلول های بنیادی مزانشیمی آلوژن از ژله وارتون  و محصولاتی برای درمان بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی، نارسایی قلبی، کاردیومیوپاتی ایسکمیک، کاردیومیوپاتی دیلاته بزرگسالان از جمله این محصولات هستند. تولید سلول های تک هسته‌ای مغزاستخوان به نام MonuCell نیز انجام شده است. پژوهشگاه رویان و شرکت دانش بنیان سل تک فارمد تولید کننده این محصول هستند. پرونده این محصول نیز همچون محصولات دیگر در حال بررسی کارآزمایی بالینی فاز دو و سه در سازمان غذا و دارو در حال انجام است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا