پلانکتون‌ها، معدن فرصت‌های تحقیقاتی

کلی رابینسون (Kelly Robinson) از زمانی که به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه لوئیزیانا در لافایت (آمریکا) مشغول به کار شد، با پیشنهادی از سوی یکی از اساتید خود مواجه شد که نتوانست آن را رد کند.

این پروژه تحقیقاتی، بررسی توزیع و تعامل بین پلانکتون‌ها بود. برای جمع‌آوری نمونه پلانکتون‌ها، رابینسون باید یک قایق کرایه می‌کرد تا بتواند تیم تحقیقاتی را به آب‌های گرم خلیج مکزیک و تنگه فلوریدا منتقل کند.

نمونه‌های جمع‌آوری شده که ارزش آنها 4 میلیون دلار تخمین زده می‌شود، در 11 هزار و 640 محفظه پلاستیکی یک لیتری مملو از پلانکتون ذخیره‌سازی شده‌اند. این مجموعه با ارزش نیازی به نگهداری در یخچال ندارد، اما تمامی دو اتاق آزمایشگاه رابینسون مملو از جعبه‌های حاوی پلانکتون‌ها است.

چگونه این 11 هزار محفظه حاوی نمونه پلانکتون‌ها را نگهداری می کنید؟

تعدادی از دانشجویان در این پروژه با من همکاری می‌کنند. هر دانشجو مسئول بررسی وضعیت چند جعبه است و در طول سال اقدام به تهیه فهرستی از پلانکتون‌ها می‌کند. وضعیت نمونه‌ها بررسی شده و اگر نیازی به تقسیم و جداسازی محفظه‌ها باشد، این کار انجام می‌شود.

مشخصات و محل جمع‌آوری هر نمونه در اکسل و گوگل شیت ثبت و در نهایت، تمامی داده‌ها در پایگاه داده هر پروژه ثبت می شوند. برای یافتن نمونه مورد نظر در میان جعبه‌های موجود در آزمایشگاه، نقشه‌ای از موقعیت هر جعبه تهیه کرده‌ایم که به یافتن سریع آنها کمک می‌کند.

با این نمونه‌ها چه کاری انجام می دهید؟

در هنگام جمع‌آوری نمونه، تنوعی از لارو ماهی‌ها در کنار انواع مختلف پلانکتون‌ها به دست می‌آیند. دما، شوری، تراکم، عمق، زمان و مکان، از دیگر اطلاعاتی هستند که در هنگام جمع‌آوری نمونه‌ها به دست آمده و به محققان برای تکمیل پایگاه داده، پاسخ دادن به سوال‌های پایه از جمله گروه‌های متفاوت پلانکتون‌ها، نحوه تعامل آنها با یکدیگر، تغییرات در فصول متفاوت کمک می کنند.

آیا به انجام کار خاصی برای اطمینان از زنده ماندن نمونه ها نیاز دارید؟

بعد از جمع‌آوری نمونه‌ها، فهرستی از هر نمونه تهیه و سپس در جعبه‌های مخصوص ذخیره‌سازی می شوند. در گام بعدی باید کیفیت نمونه‌ها به صورت مستمر بررسی شوند.

تهیه کاتالوگ نمونه‌ها توسط حدود یکسال به طول می‌انجامد. گاهی اوقات اتانول برخی محفظه‌ها باید تعویض شوند. اگر وضعیت نمونه‌ها مناسب نباشد و با تغییر محفظه و اتانول، کیفیت تغییری پیدا نکند، نمونه‌ها دور ریخته می‌شوند.

سایر محققان چگونه می‌توانند از تجربه‌های شما استفاده کنند؟

توصیه می‌کنم اکر بودجه کمی در اختیار دارند، مجموعه داده کوچکی برای خود تهیه کنند. برای کاهش هزینه‌ها، با شبکه‌ای از پژوهشگران و آزمایشگاه‌های همکار برای جمع‌آوری نمونه‌ها و داده مشارکت کنند. این کار در نهایت به کسب نتایج بهتر منتهی می‌شود.  

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا