باکتری جذب‌کننده دی‌اکسید کربن کشف شد

دانشمندان و متخصصانی از کشورهای کره جنوبی، آلمان و انگلیس در حال بررسی و ارزیابی اکوسیستم‌های منطقه شکاف Clarion-Clipperton به اختصار CCFZ – گودالی در عمق 4 کیلومتری مرکز اقیانوس آرام – به عنوان منبع بالقوه معدن دریایی هستند.

پیش‌بینی می‌شود که این منطقه، منبع مناسبی از کلوخه‌های پلی‌متالیک (polymetallic nodules) باشد که حاوی فلزاتی مانند نیکل، مس و کبالت هستند.

اندرو سوییت‌مان (Andrew Sweetman) از محققان دانشگاه هریوت – وات در ادینبورگ (انگلیس) و همکارانش، درحال انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌ رسوبات در منطقه CCFZ، با کشف غیرمنتظره‌ای مواجه شدند: باکتری‌هایی که مقادیر بالای دی‌اکسید کربن (CO2) را جذب می‌کردند.

به گفته سوییت‌مان، این باکتری‌ها از طریق یک فرآیند ناشناخته، دی‌اکسید کربن را در زیست‌توده خود جذب می‌کنند؛ این زیست‌توده ار پتانسیل تبدیل شدن به منبع غذایی برای سایر موجودات در عمق دریا برخوردار است. در حقیقت، آنها منابع غذایی جایگزین در بخش‌های عمیق اقیانوس هستند.

این درحالی است که پیش از این دانشمندان معتقد بودند که بزرگترین منبع زیست‌توده در بستر دریا، مواد ارگانیک مانند ماهی‌های مرده و پلانکتون‌ها هستند.

اگر نتایج این مطالعه به طور کامل تأیید شود، بدان معنا خواهد بود که سالانه 200 میلیون تن دی‌اکسید کربن به زیست‌توده تبدیل می‌شوند و این مسأله، بخش مهمی از چرخه کربن در عمق دریاها و اقیانوس‌ها است.

نتایج این کشف در مجله Limnology and Oceanography منتشر شد.

منبع: newsweek