چالش‌های شهرهای علمی

سانفرانسیسکو، چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیا با سهم تولید 82 مجله علمی – پژوهشی با کیفیت بالا، در بین 50 شهر علمی در نیچر ایندکس (Nature Index) قرار دارد.

اما درحالی که سیاستمداران و برنامه‌ریزان شهری در سراسر جهان تلاش می کنند تا مسیر موفقیت اقتصادی در منطقه خلیج سانفرانسیسکو را از طریق قابلیت‌های تحقیقاتی مشابه تقلید کنند، اما کارشناسان محلی (سانفرانسیسکو) تردید دارند که آیا مدل رشد منطقه پایدار خواهد ماند یا خیر.

در دهه 1970 میلادی، منطقه بوستون با دانشگاه‌های معتبر و شرکت‌های قدیمی، گزینه خوبی برای تبدیل شدن به هاب صنعتی منطقه بود؛ اما سانفرانسیسکو با اتخاذ یک فرهنگ غیرمعمول، همکاری گسترده شرکت‌ها و دانشگاهیان و روابط قوی با سرمایه‌گذران، با رشد اقتصادی چشمگیری مواجه شد.

دانشمندان و مهندسان مستعد و باهوش از سراسر جهان به سانفرانسیسکو آمدند تا به این شبکه گسترده و صندوق سرمایه‌گذاری متصل شوند.

اگرچه نوآوری‌های علمی، اقتصاد منطقه خلیج سانفرانسیسکو را طی چند دهه اخیر با تحول چشمگیری روبرو کرده است،  اما چالش‌های اجتماعی و سیاسی می‌تواند روند این پیشرفت را متوقف کند.

اما اگر از اهالی سانفرانسیسکو سوال کنید، شاید با جواب متفاوتی در مورد رونق اقتصادی منطقه مواجه شوید: هزینه بالای مسکن، نابرابری درآمد، افزایش تعداد بی‌خانمان‌ها، ترافیک سنگین، حمل و نقل ناکافی از جمله تهدیدهایی هستند که اقتصاد منطقه خلیج سانفرانسیسکو را هدف قرار داده‌اند.

سخت‌ترین چالش‌ها در منطقه، قیمت بالای مسکن است. قیمت ماهانه اجاره‌بها برای یک آپارتمان دو خوابه در سانفرانسیسکو به طور متوسط 4130 دلار است؛ درحالیکه متوسط اجاره‌بها در آمریکا ماهانه 1442 دلار است. همچنین در ژانویه 2017 تعداد 7499 بی‌خانمان در این شهر ثبت شدند.

اکثر مردم براین باورند که این منطقه به مسکن بیشتری نیاز دارد، اما اکثر افراد تمایل ندارند که ساختمان‌های بلندی را در همسایگی خود داشته باشند. در این شرایط، بسیاری از شرکت‌ها درحال انتقال دفاتر خود به شهرهای دیگر هستند.

در کنار مشکل مسکن، کاهش بودجه دانشگاه‌ها و اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت فدرال در زمینه پذیرش مهاجر، امکان به کارگیری دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان در شرکت‌ها و دانشگاه‌های منطقه را دشوارتر کرده است.

چنین کاهشی در منطقه بی‌سابقه بوده است؛ به طوری که خروجی شاخص‌ها طی سال‌های اخیر با کاهش مواجه شده و از 1723.8 در سال 2012 به 1676.35 در سال 2017 رسیده است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا