خطر جدی آلودگی صوتی در بیمارستان‌ها

آلودگی‌های صوتی مانع برقراری ارتباط میان کارکنان بیمارستان‌ها شده و با ایجاد تحریک و خستگی در کارکنان بیمارستان درنهایت مانع افزایش کیفیت مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

آلودگی صوتی بر بازیابی سلامت بیماران پس از بستری شدن مؤثر است. می‌توان گفت میزان شیوع مجدد بیماری و بازگشت به بیمارستان در بیماران انسداد شریان‌های قلب که دوران بستریشان در محیطی پرسروصدا طی شده در مقایسه با افرادی که در دوره‌های ساکت‌تری تحت درمان قرارگرفته‌اند، بیشتر است.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند، آلودگی صوتی در بیمارستان‌ها در حال افزایش است و این مسئله اثری منفی بر عملکرد کارکنان می‌گذارد. سروصدا در بیمارستان‌ها مانع برقراری ارتباط میان کارکنان شده و باعث ناراحتی، تحریک و خستگی آن‌ها شده و به‌طورکلی بر کیفیت و ایمنی مراقبت‌های بهداشتی تأثیر می‌گذارد.

درواقع می‌توان گفت استرس ناشی از آلودگی‌های صوتی بر عملکرد و سلامت کارکنان بیمارستان‌ها اثر منفی داشته و منجر به سوء رفتارهای مراقبتی و کاهش سلامت روانی آن‌ها می‌شود. به اعتقاد پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی، این امر همچنین می‌تواند بر توانایی بیماران در استراحت، بهبود و درمان تأثیر بگذارد چراکه این مسئله با توسعه روان‌درمانی ICU، استرس ناشی از بستری شدن، افزایش حساسیت درد، فشارخون بالا و سلامت روانی ضعیف مرتبط است.

دکتر آندریاس اکسیچیز (Andreas Xyrichis) از محققان این پروژه در رابطه ابا موضوع فوق ظهار داشت: «حتی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه که بیماران آسیب‌پذیر در آن دوره درمان خود را می‌گذرانند، میزان صدای بیش از ۱۰۰ دسی‌بل معادل موسیقی بلند با استفاده از هدفون، اندازه‌گیری شده است.»

او در ادامه توضیحاتش گفت: «ما می‌دانیم که سروصدای بیمارستان عواقب مخربی در خواب بیماران در پی خواهد داشت. صداهای دستگاه‌های بیمارستانی به‌طور خاص تأثیر منفی بر تحریک نسبت به صداهای انسانی دارند. علاوه بر آن بازیابی سلامت بیماران پس از بستری شدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به‌عنوان نمونه می‌توان گفت میزان شیوع مجدد بیماری و بازگشت به بیمارستان در بیماران انسداد شریان‌های قلب که دوران بستریشان در محیطی پرسروصدا طی شده در مقایسه با افرادی که در دوره‌های ساکت‌تری تحت درمان قرارگرفته‌اند، بیشتر است.»

آلودگی‌های صوتی در بیمارستان‌ها احساس ضعف و استرس را در بیماران افزایش داده و باعث می شود تا آن‌ها درخواست مرخصی زودهنگام را داشته باشند و همین مسئله خطر ابتلا به تروما و پذیرش مجدد در بیمارستان را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

دکتر آندریاس اکسیچیز به‌عنوان راه‌حل این مشکل توصیه‌هایی را ارائه داده و گفته است: «اقداماتی که برای مقابله با این مشکل وجود دارد غبارتند از استفاده از گوش‌گیر، سیستم‌های هشداردهنده سروصدا، پنلهای درمانی صوتی، طرح‌های آموزشی و پروتکل‌های کاهش صدا که مزایای زیادی را در افزایش سطح بهداشت روانی بیمارستان ارائه می‌دهند.»

شرح کامل این این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله BMJ منتشرشده و قابل‌دسترس است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    درصورت امکان لطفا لینک منبع خبر یا فایل مقاله بپیوست قرار گیرد خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا