شاید فرمانده نخستین گروه اعزامی به ماه یک زن باشد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دیمیتری راگوزین در یک کنفرانس مطبوعاتی اختصاص داده شده به بیستمین سالگرد فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد فضانوردان زن در این ایستگاه کمتر از مردان بوده به خبرنگاران گفت: ما هیچ رویکرد جنسیتی برای انتخاب فضانوردان نداریم. حرفه‌ای بودن برای ما مهم است. در آینده نیز این رویه را ادامه می‌دهیم و احتمال دارد که فرمانده نخستین گروه اعزامی روسیه به ماه یک زن باشد.

رئیس روسکاسموس تاکید کرد که کلید انتخاب فضانوردان ویژگی‌های حرفه‌ای و شخصی آنهاست و نه جنسیت.

راگوزین یادآور شد که زنان بارها و بارها به فضا سفر کرده‌اند، هم به عنوان بخشی از خدمه سفینه‌های روسیه در دوران جدید و هم قبل از آن در دوران شوروی و همچنین همکاران خارجی در ایستگاه فضایی بین‌المللی.

وی اضافه کرد، در حال حاضر در میان اعضای خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی یک زن-فضانورد ناسا- سرنا اونیون در ایستگاه مشغول فعالیت است و در گروه بعدی نیز یک زن وجود دارد.

تاکنون 61 زن به فضا راه یافته‌اند. روسیه پیشتاز حضور زنان در فضا بود و نخستین و دومین زن فضانورد جهان از این کشور بوده‌اند. ساویتسکایا, دومین زن فضانورد جهان همچنین نخستین زنی است که در فضا راهپیمایی کرد. یلنا کانتاکوا سومین زن فضانورد روس در زمان نخستین پرواز فضایی‌اش با اقامت 169 روزه در مجتمع مداری میر رکورد اقامت زنان در فضا را به دست آورد.

پیش از این یوگنی میکروین معاون اول شرکت فناوری‌های فضایی "انرگیا" گفته بود که اولین فضانوردان روس پس از 2030 به ماه سفر خواهند کرد و ماموریت آنها باید 14 روز طول بکشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا