پیام رئیس جمهوری به همایش و نمایشگاه ژئوماتیک

رییس جمهوری در پیامی به بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی فناوری اطلاعات مکانی اعلام کرد:اطلاعات مکانی که در قالب های سنتی و ابتدایی خود و چه امروز که بر بستر فناوری های پیشرفته گرد آوری، تحلیل و ارائه می شود منشا آثار و خدمات ارزشمندی برای بشر است

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی که توسط مسعود شفیعی رییس سازمان نقشه برداری کشور قرائت شد، به شرح زیر است: 
اطلاعات مکانی چه در قالب های سنتی و ابتدایی خود و چه امروز که بر بستر فناوری های پیشرفته گردآوری، تحلیل و ارائه می شود، منشا آثار و خدمات ارزشمندی برای بشر بوده است. حمل و نقل و راهداری، دریانوردی، تجارت و بازرگانی، اکتشاف و بهره برداری از معادن و مدیریت تمام منایع طبیعی همگی حوزه های اقتصادی کلیدی هستند که توسعه آنها بدون برخورداری از اطلاعات مکانی قابل اعتماد و به هنگام غیرممکن یا دشوار بوده است.
در دهه های اخیر کاربرد این فناوری از سطوح عملیاتی و برنامه ریزی پروژه ها فراتر رفته و به عنوان یکی از زیر بناهای کلیدی برنامه های طولانی مدت، میان مدت و طرح های آمایش ملی سرزمین، در تصمیمات مدیریتی کلان، نقش آفرینی و خدمت رسانی کرده است.
رویدادهایی مانند همایش ملی ژئوماتیک و مهندس فناوری اطلاعات مکانی فرصت ارزشمندی برای نزدیکی و هم افزایی بیشتر بین متخصصان اطلاعات مکانی و متخصصان سایر حوزه ها است تا با دغدغه واحد و تخصص های متنوع نسبت به حل مسائل مهمی مانند مدیریت منابع آب، توزیع متوازن جمعیت، آمایش سرزمین، ترافیک و آلودگی هوا و … چاره اندیشی کنند. 
اینجانب از سازمان نقشه برداری کشور و دست اندرکاران برای برگزاری این همایش تشکر کرده و توفیق همکاران در خدمت به کشور و ایجاد زندگی بهتر برای ملت ایران از خداوند متعال خواهانم.

**همکاری سازمان پژوهش ها و نقشه برداری برای تدوین سند توسعه ملی 
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در پیامی به بیست و پنجمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک و سومین همایش ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی، گفت: این مشارکت و حضور بدون تردید برای توسعه کشور موثر خواهد بود. 
وی افزود: راهبری توسعه و رصد آن از ماموریت های راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور بوده که در شرح وظایف سازمان مصرح است. برای اینکه این ماموریت راهبردی برای راهبری و رصد توسعه کشور صورت گیرد در قانون تصریح شده مطالعات مختلفی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سوی سازمان برنامه و بودجه باید انجام شود. 
در پیام نوبخت همچنین آمده است: با اتکا به نتایج آن مطالعات باید برنامه های بلندمدت و میان مدت برای توسعه کشور طراحی شود. متعاقب آن قانونگذار باید برنامه های بلندمدت و میان مدت را در برش های یکساله در قالب قانون برنامه بیاورد. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: آنچه در این راستا بسیار حائز اهمیت است جمع آوری اطلاعات بخشی از سوی مرکز آمار و بخشی هم جمع آوری داده های مکانی از سوی سازمان نقشه برداری کشور است که در شرح وظایف و ماموریت سازمان برنامه و بودجه تعریف شده است. امروز با این همایش هم صنعت، هم دانشگاه و هم سازمان نقشه برداری کشور در کنار هم قرار می گیرند و از بخش پرتوان خصوصی برای این کار استفاده می شود. 
وی تصریح کرد: به این ترتیب من تردید ندارم می توانیم در راستای ماموریت های قانونی که برای سازمان برنامه و بودجه هم در برنامه ششم و هم در احکام دائم تعریف شده است استفاده کنیم. 
نوبخت افزود: در ماده بیست و ششم قانون برنامه ششم توسعه کشور تصریح شده که باید سند آمایش ملی و استانی توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شود، خوشبختانه ما از ظرفیت مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان و سازمان نقشه برداری کشور به نحو شایسته ای برای تدوین سند توسعه ملی و استانی آمایش سرزمین استفاده می کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک این سند قابل ارائه باشد. 
وی گفت: همچنین در ماده 11 قانون احکام دائمی تصریح شده است باید اقدامات مرتبط با نقشه برداری توسط سازمان نقشه بردای کشور انجام شود و مواردی که نیاز به دستور العمل و آیین نامه دارد را سازمان برنامه و بودجه تهیه کند نکاتی که همه آنها در برونداد این همایش برزگ و ارزشمند وجود دارد. 
امیدوارم دستاورهای این همایش در راستای توسعه کشور بیش از پیش مورد توجه برنامه ریزان در سازمان برنامه و بودجه کشور باشد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا