نخبه ایرانی موفق به کسب مدال طلای دانشگاه واترلو کانادا شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،امیرحسین کریمی پژوهشگر موفق علوم کامپیوتری که اصالتا شیرازی است این جایزه را به نام خود ثبت کرده است. 
جایزه دانش‌ آموختگان دانشگاه واترلو از حدود نیم قرن پیش در این دانشگاه پایه ‌گذاری شده است و به دانشجویی اهدا می‌شود که بتواند در رقابت با دیگر نامزد‌ها از سایر رشته‌ ها با خلاقیت و نوآوری در علم و براساس عملکرد دانشگاهی و تحصیلی در حوزه تحصیلات تکمیلی توانایی خود را ثابت کند. 
تجربه فعالیت در سطوح عالی رشته تحصیلی مربوط، ثبت ایده،‌ کارآفرینی و دغدغه‌ مندی در علم از ویژگی‌هایی است که هیات انتخاب این جایزه برای اهدای آن در نظر می‌گیرند. 
موفقیت این ایرانی در سایت دانشگاه واترلو به نشانی زیر درج شده است: 
https://cs.uwaterloo.ca/news/computer-science-student-amir-hossein-karimi-wins-0 
دانشگاه واترلو در سال 1957 میلادی تاسیس شد. 
امیرحسین کریمی که دانش‌آموز نخبه رشته ریاضی- فیزیک از دبیرستان نمونه دولتی توحید شیراز بود، برای تحصیلات دانشگاهی راهی کانادا شد و در رشته علوم مهندسی (Engineering Science) در دانشگاه تورنتو به تحصیل پرداخت، سپس کارشناسی ارشد را در دانشگاه واترلو کانادا در رشته علوم کامپیوتر ادامه داد و هم‌اکنون نیز دانشجوی دوره دکتری (PhD) در انستیتو ماکس پلانک آلمان و ای تی اچ سوئیس است و با استادان بنام حوزه هوش مصنوعی همکاری می کند. 
او در طی 10 سال گذشته در شرکت‌های معتبر جهانی فعال در عرصه رایانه و هوش مصنوعی به کسب تجربه پرداخته است که از جمله سوابق او می‌توان به فعالیت در شرکت بلک بری (BlackBerry) و فیسبوک (Facebook ) اشاره کرد. 
این دانشجوی نمونه دارای مقام دوم المپیاد ریاضی در استان فارس بود و توانست در زمره 36 جوان برتر کارآفرین کانادا‌ (Next 36) قرار گیرد. او که دو اختراع ثبت‌ نشده نیز در پرونده دارد، از مشاوران ارشد چندین شرکت استارت آپی (کارآفرینان خلاق)در جهان است. 
این ایرانی موفق در خصوص سیر فعالیت‌های علمی خود به ایرنا گفت: از دو سالگی تا 13 سالگی به دلیل تحصیل پدر و مادرم در کشور کانادا زندگی کردم و در این سال‌ها علاوه ‌بر تحصیل در مدارس انگلیسی مدارج تحصیلی در ایران را نیز به‌ صورت از راه دور طی می‌کردم. 
وی ادامه داد: پس از بازگشت به ایران موفق به ورود به دبیرستان نمونه دولتی توحید شدم که تأثیر بسزایی بر روند زندگی‌ام داشت، تاثیری که تا امروز نیز همراه من است. 
کریمی اظهار داشت: حضور دانش‌آموزان شهرستانی در این مدرسه و تلاش و رقابت سالم آن‌ها باعث افزایش انگیزه درس‌خواندن می‌شد و این بهترین اتفاقی بود که می‌توانست برای یک دانش‌آموز مستعد رخ دهد. 
او پس از گذراندن دوره دبیرستان تصمیم گرفت شانس خود را برای تحصیل در یکی از دو دانشگاه واترلو و تورنتو کانادا امتحان کند و بدین‌ ترتیب علاوه ‌بر پذیرش در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران، موفق شد پذیرش این دو دانشگاه را نیز کسب کند و درنهایت در رشته علوم مهندسی دانشگاه تورنتو کانادا مشغول به تحصیل شد. 
کریمی در توضیح این رشته گفت: علوم مهندسی رشته‌ای رشته ترکیبی و عمومی است که با همه رشته‌های مختلف مهندسی تلفیق شده است، در این رشته همه دروس را از استاتیک عمران گرفته تا بیولوژی سیستم‌ها، از مبانی علم کامپیوتر گرفته تا مبانی علم برق طی دو سال می‌آموزیم و در دو سال آخر باید تصمیم بگیریم که در یکی از هشت گرایش تعریف شده در این رشته به ادامه تحصیل بپردازیم که من گرایش برق و کامپیوتر با تخصص هوش مصنوعی را برگزیدم. 
او درخصوص آموزش تئوریک در مدارس ایران بیان کرد: دانش‌آموزان ایرانی از لحاظ تئوریک بسیار قوی و توانمند هستند و این تفاوت را می‌توان به ‌صورتی بسیار فاحش در بدو ورود به هر محیط آموزشی در خارج از ایران دریافت اما در برخی مسائل نیز ضعیف هستیم مثلاً در دروس آزمایشگاهی. 
کریمی ادامه داد: این موضوع باعث شد در ابتدای تحصیل در برخی دروس بسیار قوی و در برخی دروس عقب باشم و ناچار باید کاستی‌ها را جبران می‌ کردم تا تعادل برقرار شود. 
او با اشاره به اهمیت کسب تجربه در حوزه‌های تخصصی تا پیش از اتمام دوران کارشناسی در سیستم آموزشی کانادا گفت: در دانشگاه‌های این کشور این فرصت فراهم است که پیش از اتمام تحصیلات دوره کارشناسی دانشجویان تا یک سال، بین سال سوم و چهارم مرخصی بگیرند و در بازار کار مرتبط با رشته خود فعالیت کنند. 
کریمی نیز از این فرصت کسب تجربه استفاده کرد و موفق شد در شرکت بلک ‌بری پذیرفته شود. بلک ‌بری نام تجاری یکی از تولیدکنندگان تلفن‌های همراه هوشمند و همچنین تلفن‌های همراه مجهز به سیستم اینترنت و پست الکترونیکی است. این کمپانی همچنین به عنوان شرکت سازنده سیستم‌های امنیتی شناخته می‌شود. گوشی‌های این شرکت به امنیت بسیار معروف هستند. 
این دانشجوی نمونه که همه موفقیت‌های خود را ابتدا مرهون لطف خداوند و بعد معطوف به یاری‌های پدر و مادر، معلم ها و استادانش و همچنین دوستانش می‌داند، درباره تجربه فعالیت در این شرکت گفت: پذیرش من در این شرکت همزمان بود با پذیرش در سه شرکت دیگر؛ دلیل این موفقیت آن بود که در نخستین تابستانی که در دانشگاه آغاز به کار کردم، بنا به درخواست خودم در دانشگاه واترلو با همراهی یکی از استادان این دانشگاه درخصوص هوش مصنوعی و بینایی ماشین پژوهش کردم که ثمره آن دو مقاله پژوهشی و یک مقاله کنفرانس بود که بعد‌ها آن یکی از آن مقالات به ژورنال بدل شد و این برای یک دانشجوی تازه‌ وارد دوره کارشناسی موفقیت شایانی محسوب می‌شد. 
کریمی عنوان کرد: در تابستان سال دوم کارشناسی نیز همین رویه را پیش گرفتم و موفق شدم در دانشگاه استنفورد پذیرش بگیرم که برای همین اتفاق نیز دانشگاه تورنتو جایزه‌ای را همراه با کمک‌ هزینه تحصیل به من داد. 
بدین ‌ترتیب امیرحسین کریمی هنوز 20 سال نداشت که یک مقاله نوشته بود و سابقه حضور در دو دانشگاه معتبر جهان را کسب کرده بود. 
در سال 2012 بود که این تجربه‌ها جرقه ساخت یک نرم‌ افزار گوشی موبایل را برای استفاده دانشجویان دانشگاه تورنتو از امکانات آزمایشگاهی در ذهن او زد. این برنامه با متوسط روزی 300 دانلود از جمله برنامه‌های موفق و پرطرفدار این دانشگاه شد. 
همین تجربیات پل ورود کریمی به شرکت بلک بری شد. او در این باره گفت: در شرکت بلک‌ بری در قالب یک تیم،در قسمت تست سیستم عامل جدید این شرکت موسوم به BB10 OS فعالیت می‌کردیم؛‌ اما این شرکت با ضرر مالی افزون بر یک میلیارد دلار در وضعیت ورشکستگی قرار گرفت که در نتیجه آن، یک یک اعضای این تیم پژوهشی استعفا دادند و من نیز ناچار پس از سه ماه این شرکت را ترک کردم. 
کریمی این بار برای شرکت‌هایی همچون توییتر، اپل، گوگل و فیسبوک درخواست نوشت و موفق شد با قراردادی سه ماهه در شرکت فیسبوک شروع به کار کند. در همین زمان بود که در یکی از ارگان‌های حامی کارآفرینان جوان نیز مشغول به فعالیت شد. حاصل تجربه فعالیت وی در شرکت فیسبوک برای این متخصص علوم کامپیوتری مقاله‌ای بود که در نهایت، در این شرکت به عنوان یک سیستم و متد قدرتمند در حال تبدیل به اختراع است و تا مدتی دیگر از آن رونمایی خواهد شد و یکی از تاثیرگذار ترین مقالات در حوزه هوش مصنوعی در جهان است. 
شرکت فیسبوک پس از گذران این دوره سه ماهه از کریمی درخواست کرد تا به عنوان یکی از اعضای ثابت این شرکت،‌ تحصیل را رها کند و مشغول به کار شود. او درباره این پیشنهاد گفت: این پیشنهاد بسیار جذاب بود؛ چرا که این کار برای من به عنوان مهندس کامپیوتر 22ساله، علاوه بر جذابیت کار، درآمد قابل ملاحظه ای داشت؛ اما در نهایت تصمیم گرفتم به دانشگاه برگردم و دوره کارشناسی را به اتمام برسانم. 
پس از این، کریمی در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته علوم کامپیوتری دانشگاه واترلو مشغول به تحصیل شد و همچنان در برنامه ملی کارآفرینی نکست ای آی‌ (Next AI) که ویژه متخصصان هوش مصنوعی است، شرکت کرد و موفق شد به عنوان مشاور 7 شرکت در حوزه هوش مصنوعی فعالیت کند. 
این متخصص حوزه کامپیوتر هم‌ اکنون دانشجوی دوره دکتری در انستیتو ماکس پلانک آلمان و ای تی اچ سوئیس است و با استادان بنام حوزه هوش مصنوعی همکاری می کند. 
با وجود اینکه کریمی بیشتر عمر خود را خارج از ایران سپری کرده، فرهنگ و تاریخ ایران را بسیار غنی می داند و با افتخار خود را یک مسلمان ایرانی معرفی می کند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا