دریای خزر غرق در آلودگی و خلیج فارس گرفتار پساب

این در حالی است که می توان با تصفیه پساب ها و با چرخانی آب، می توان کسری از منابع آبی کشور را جبران و مشکلات محیط زیستی را رفع کرد.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در این خصوص گفت: هم اکنون از 7.5 میلیارد متر مکعب آب مصرفی کشور سالانه 4.3 میلیارد متر مکعب پساب تولید میشود که در صورت تصفیه این میزان پساب، می توان کسری منابع آبی کشور را جبران کرد.

وی افزود: به تدریج باید لغت فاضلاب را کنار بگذاریم و‌ به سمتی حرکت کنیم که با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و تاسیس تصفیه خانه های مدرن از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن بهره برداری کرد.

وی بیان کرد: وجود 4.3 میلیارد مترمکعب پساب در کشور ما جز مطمئن ترین منابع آب به حساب می آید از همین رو صنایع به این سمت حرکت می کنند و ترجیح آنها استفاده از پساب تصفیه شده است. البته بحث های مهمی درخصوص تغذیه سفره های زیرزمینی و استفاده از این منابع برای تغذیه این سفره ها وجود دارد که دولت تدبیر و امید به دنبال این است که سهم و نقش خود را در توجه به سرمایه گذاری جمع آوری و تصفیه فاضلاب ایفا کند.

ورود 700 لیتر پساب در هر ثانیه از بندرعباس به خلیج فارس

متاسفانه هم اکنون از ظرفیت های موجود کشورمان استفاده نکرده ایم و همین حجم پساب ها مشکلات زیست محیطی زیادی به بار آورده اند که خلیج زیبای فارس از گزند این مشکل ها در امان نمانده است.

احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه بوی تعفن فاضلاب شهروندان بندر عباسی را نگران کرده است، گفت: بارها اعلام کردیم که فکر اساسی برای کنترل آلودگی فاضلاب در بندرعباس در دستور کار قرار بگیرد زیرا پساب فاضلاب نه تنها دریا را آلوده می‌کند بلکه تاثیرات منفی نیز بر اکوسیستم ، محیط زیست و سلامت مردم در بندر عباس می‌گذارد.

وی افزود: ثانیه‌ای ۷۰۰ لیتر پساب از بندرعباس به خلیج فارس ریخته می‌شود که این به معنای هدررفت سرمایه و نابودی محیط زیست است. طبق محاسباتی که داشته‌ایم اگر هر لیتر از این پساب را یک تومان حساب کنیم،‌ مشخص می‌شود که چه سرمایه‌ای را به دریا می‌ریزیم و با بی مدیریتی با دست خود به دریا آسیب می‌رسانیم.

وی تصریح کرد: عدم ساماندهی فاضلاب برای جلوگیری از ورود پساب فاضلاب به دریا ، متاسفانه موجب شده است که ضریب آلودگی محیطی زیستی  در بندرعباس نیز با افزایش روبرو شود بنابراین جا دارد پس از گذشت 8الی 9 سال از این معضل زیست محیطی، بالاخره این روند برای حفظ سلامت مردم و محیط زیست متوقف شود .

مرادی افزود: وزیر نیرو قول داده است که با  تدابیری ویژه معضل فاضلاب در بندرعباس را برطرف کند اما متاسفانه هنوز این روند تغییری نکرده است  و این در حالی است که پس از مدت‌های مدید هنوز اتفاقی مثبتی برای جلوگیری از ورود پساب  فاضلاب به دریا صورت نگرفته است.

وی بابیان اینکه  ورود 700 لیتر در ثانیه پساب فاضلاب به دریا متوقف شود ادامه داد: برای ساماندهی فاضلاب دربندرعباس، بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است اما تضمینی برای حمایت از سرمایه گذار  برای ساماندهی فاضلاب  در بندرعباس وجود ندارد  واز  همین رو  فاضلاب  در شرایط فعلی هزینه‌های سرسام آوری را برای ما به وجودآورده است.

خلیج فارس رو به مرداب شدن است

کیانوش جهانبخش، نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه خلیج فارس میراثی کهن و متعلق به ایرانیان است و از نسلی به نسل دیگر باید در شرایط مطلوب و عاری از هرگونه ناپاکی و آلودگی منتقل شود گفت: متاسفانه در زمینه حفاظت خلیج فارس از آلودگی خوب عمل نکرده‌ایم و خلیج فارس در مظلومیت تمام رو به مرداب شدن است.

وی افزود: خلیج فارس بیشتر شبیه دریای مرده و منجلاب و عاری از برکت شده است. همه می‌دانیم که اشکالات زیست محیطی و تصمیمات غلط زیست محیطی و بهداشتی اثرات مخرب بین نسلی و عوارض جبران ناپذیری دارد و نه تنها نسل حاضر را درگیر می‌کند بلکه نسل‌های بعدی را با این موضوع دچار مشکل خواهد کرد.

وی اشتباه های حوزه زیست محیطی را به مراتب خطرناک‌تر و مخرب‌تر از رفتارهای یک جنایت‌کار جنگی دانست و گفت: جنایت‌کار جنگی نسل حاضر را به مخاطره می‌اندازد اما تصمیم‌های غلط ما نسل‌های متعدد را درگیر می‌کند. متاسفانه در قبال خلیج فارس تخطی و تخلف‌های غیرقانونی بسیاری که تعارض جدی با سیاست‌های کلی نظام در حوزه سلامت و محیط زیست دارد وجود دارد. دراین رابطه مصداق‌های بسیاری با مستندات علمی و تخصصی وجود دارد که یکی از آن‌ها ورود پساب فاضلاب آلوده و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی است.

به گفته جهانبخش؛ سالیان سال است بدون هیچ برنامه‌ای پساب فاضلاب را در شرایط حاد آلودگی (هفتصد لیتر برثانیه) وارد خلیج فارس می‌کنیم و موجب از بین رفتن آبزیان و مشکلات زیست محیطی فراوانی برای منطقه و مشکلات بهداشتی برای نسل حاضر و یقینا نسل‌های بعدی می‌شویم.

عمده آلودگی های خزر ورود پساب و فاضلاب است

چندی پیش پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه عامل اصلی آلودگی سواحل جنوبی دریای خزر، ورود پساب ها و فاضلاب های خانگی و کشاورزی به دریا هستند، گفت: متاسفانه کشور ما سهم عمده ای در این نوع آلودگی دریای خزر دارد .

وی افزود: 60 تا 80 درصد زباله های سواحل وارد آب دریاها می شوند که این مساله حیات آبزیان و همچنین انسانها را به مخاطره می اندازد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه زباله ها و شیرابه های سمی آن نیز سهم عمده ای در آلودگی دریای خزر دارد ، باید فرهنگ سازی شود تا مردم کمتر زباله تولید کنند و یا اینکه زباله ها را در خیابان یا معابر نریزند و همچنین بازیافت زباله ها در دستور کار قرار گیرد تا از زباله ها استفاده اقتصادی هم بشود.

پساب‌ها تهدیدی جدی برای نسل آبزیان

شاهپور کاکولکیوی، معاون صید و صیادی شیلات کشور گفت: ورود پساب‌های خانگی و صنعتی به رودخانهها و دریاها حیات آبزیان را با خطر مواجه می‌کند.

وی از دستگاه‌های مسوول و نظارتی خواست نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و مانع ریختن پساب به رودخانه‌ها شوند.

سید محمد رضوی، رییس هیات مدیره تعاونی پره ماهیگیری مازندران نیز گفت: طبق آمار انستیتو خزرشناسی، 24 رودخانه بزرگ، کوچک و متوسط در مازندران داریم که 20 رودخانه فعال است که پساب‌های میکروبی از طریق آن وارد دریای خزر می‌شود. این پساب‌ها سبب می‌شود حتی صنعت گردشگری نیز به مخاطره بیفتد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا