با فعال شدن آتشفشان دماوند یک چهارم جمعیت کشور تحت تاثیرند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،  رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز در دومین جلسه پایش آتشفشان دماوند با تاکید بر ضرورت ایجاد ایستگاه‌هایی به منظور پایش تغییرات رفتار این آتشفشان، افزود: اجرای این امر نیاز به همکاری همه دستگاه‌های مرتبط و همچنین ایجاد زیرساخت‌های اعتباری و قانونی دارد.

وی با اشاره به شایعات فعال شدن آتشفشان دماوند، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ بار اخبار مرتبط با فعالیت مجدد این آتشفشان منتشر شده است که ما ابزار لازم برای پاسخگویی مناسب به سوالات مطرح شده در خصوص فعالیت‌های این آتشفشان را در اختیار نداشتیم.

بیت‌اللهی با اشاره به وقوع سیل در هفته اول شهریور ماه سال جاری در گزنک و گزانه، اظهار کرد: همزمان با این پدیده شایعاتی در خصوص گرم شدن مخروط آتشفشان دماوند و ذوب یخچال‌ها مطرح شد. از این رو مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی کارگروه ملی مخاطرات زلزله و لغزش‌ها مطالعاتی را در این زمینه اجرایی کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه بررسی این بحران به این مرکز واگذار شد، ادامه داد: بر این اساس ما جلساتی را در خصوص پایش آتشفشان دماوند برگزار کردیم که در این جلسه نیز که با حضور افراد و نهادهای تخصصی برگزار می‌شود، در صدد هستیم تا راهکارهایی را برای پایش و فعالیت آتشفشان دماوند ارائه دهیم.

بیت‌اللهی هدف از برگزاری این جلسات را هماهنگی میان دستگاه‌ها و نهادهای متولی چون وزارت ارتباطات، نیرو، سازمان برنامه و بودجه، سازمان محیط زیست، سازمان مدیریت بحران، سازمان زمین شناسی و موسسه ژئوفیزیک عنوان کرد.

وی با اشاره به مخاطرات دماوند در صورت فعال شدن، اظهار کرد: در شعاع ۱۰۰ کیلومتری این قله آتشفشانی، ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مناطق شهری و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی ساکن هستند. از این رو انتظار داریم در صورت فعال شدن این آتشفشان بسته به جهت وزش باد، این جمعیت را تحت تاثیر قرار دهیم.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه با فعال‌شدن این آتشفشان یک چهارم جمعیت کشور تحت تاثیر مخاطرات آتشفشان دماوند قرار خواهند گرفت، ادامه داد: علاوه بر آن، فعالیت‌های آتشفشانی، همراه با وقوع زلزله خواهد بود و از سوی دیگر در اطراف این قله گسل‌های زیادی وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزارهای علمی برای پایش این آتشفشان مانند دما، صداهای انفجاری درون ماگماها، افزود: از جمله ابزارهای تخصصی که برای پایش آتشفشان دماوند مورد نیاز است، می‌توان به دستگاه‌های زلزله‌نگار، گازسنجی‌ها و همچنین زیرساخت‌های برق، راه و ساختمان اشاره کرد.

بیت‌اللهی در عین حال با بیان اینکه محوریت پایش آتشفشان دماوند باید بر عهده سازمان زمین‌شناسی باشد، یادآور شد: برای پایش این آتشفشان تا کنون سخن‌های زیادی گفته شده است، ولی کارهای اجرایی صورت نگرفته و اگر بخواهیم طرح اجرایی در این زمینه عملیاتی کنیم، باید با امکانات موجود اقدام شود.