جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم آغاز به‌کار کرد

در افتتاحیه این جشنواره، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، ضمن ابراز خرسندی از فعالیت پر ثمر انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه تهران، گفت: به همت انجمن‌های علمی و دانشجویی دانشگاه تهران شاهد برگزاری اولین جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم در این دانشگاه هستیم.
وی افزود: از زمانی که پیشنهاد این برنامه ارسال شد، نظر موافق معاون محترم فرهنگی و اجتماعي دانشگاه و حمایت‌های ایشان را در پی داشت. خوشبختانه دوستان دانشجو فعالیت خیلی خوبی را داشتند و بیش از یک ماه است که دانشجویان و آقای صادقی دبیر جشنواره و دبیر علمی جشنواره آقای برقعي، شبانه‌روز زحمت کشیده‌اند که این جشنواره به نحو شایسته‌ای برگزار شود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در ادامه تصریح کرد: این جشنواره با هدف ترویج علم و فناوری در سطح جامعه، تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و ترویج فعالیت‌های بین‌ رشته‌ای برگزار می‌شود و ما معتقدیم که انجمن های علمی دانشجویی به عنوان قلب تپنده گروه‌های آموزشی در حوزه‌ي علم و فناوری و ترویج علم نقش بسزایی دارند و می‌‌توانند کمک‌کننده دانشگاه باشند.
وی ادامه داد: ما در هر گروه آموزشی یک انجمن علمی دانشجویی داریم و با توجه به ظرفیت خوبی که این انجمن‌ها دارند و دانشجویانی فعال و با انگيزه‌اي که در این انجمن‌ها زیر نظر اساتید مشاور حضور دارند، می‌توانیم ارتباط بین جامعه با دانشگاه را به نحو مناسب تری تقویت کنیم و در ترویج علم و فناوری موثر باشیم.
دکتر زارع چاهوکی با اشاره به روز جهانی علم، گفت: امیدواریم بتوانیم این روز را به نام روز انجمن‌های علمی دانشجویی در تقویم دانشگاه ثبت کنیم.
وی افزود: دانشگاه در زمینه انجمن‌های علمی و دانشجویی، تلاش دارد بیشتر بر افزایش مهارت‌های تخصصی دانشجویان تمرکز داشته باشد و خوشبختانه با حمایت‌های خوبی که شده به زودی مرکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در دانشگاه با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، راه اندازی خواهد شد.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، در پایان سخنانش به همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعي با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم با توجه به ارتباط سیستماتیک خوبی که با پارک علم و فناوری ایجاد شده، شعبه صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم پارک علم و فناوری دانشگاه را در معاونت فرهنگی ایجاد کنیم که بتوانیم به هدف ترویج علم بیش از پیش دست پیدا کنیم.
در ادامه، مهران صادقی عضو کمیته علمی جشنواره، طی سخنانی به تشریح اهداف این برنامه پرداخت و گفت: در افزایش ارتباط میان دانشمندان و جامعه، دانشگاه نقش عمده ای را بر عهده دارد و در ساختار دانشگاهی، انجمن های علمی می توانند بر روند ترویج علم و ارتباط بیشتر مردم و جامعه علمی تاثیرگذار باشند.
وی افزود: با توجه به نقش انجمن های علمی، امسال تصمیم گرفتیم جشنواره ای به منظور بزرگداشت روز جهانی علم برگزار کنیم. از اهداف این جشنواره می توان به افزایش آگاهی عمومی، نشان دادن نقش علم در صلح و توسعه، اشاعه یافته های علمی در جامعه، معرفی توان انجمن های علمی و پتانسیل بالای آن ها در ایجاد ارتباط بین علم و جامعه، ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس به دانشجویان و پرداختن به چالش های علمی کشور را می توان نام برد.
صادقی ادامه داد: به منظو رسیدن به این اهداف، بخش های مختلفی چون نمایشگاه دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشجویی، برگزاری نشست‌های علمی-ترویجی، نمایشگاه علم در قاب هنر طراحی شد.
گفتنی است، در اختتامیه این جشنواره، به سه غرفه برتر نمایشگاه انجمن‌های علمی دانشجویی از نظر آشنایی عموم مردم و دانشگاهیان با نقش علم در زندگی جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد. همچنین در اختتامیه این جشنواره به افراد برتر بخش UT_TED و آثار برتر بخش علم در قاب هنر جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.
یکشنبه ۲۷ آبان از ساعت ۱۵ تا ۱۷ نشست نگاهی فلسفی به رابطه علم و عموم مردم (علم و شبه علم) با حضور دکتر امیر محمد گمینی و دکتر حسین شیخ رضایی برگزار می شود.
در روز دوم جشنواره، دوشنبه ۲۸ آبان از ساعت ۱۵ تا ۱۷ نشست چالش های ترویج علم با حضور دکتر اکرم قدیمی و دکتر عرفان خسروی برگزار خواهد شد.
اختتامیه جشنواره علمی دانشجویی روز جهانی علم، سه شنبه ۲۹ آبان، ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می شود. شرکت در این برنامه ها برای عموم آزاد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا