تولید نسخه‌ جدید تار عنکبوت در آزمایشگاه

این موفقیت می‌تواند الهام‌بخش تولید فیبرهای مصنوعی جدید یا هر نوع موادی باشد که دارای ویژگی‌هایی مانند انتقال گرمایی و الکتریکی در جهتی خاص هستند.دستاورد جدید همچنین می‌تواند به تولید مواد زیست‌پزشکی از بخیه گرفته تا داربست‌های لازم برای ساخت اندام‌های جایگزین اندام‌های بدن بینجامد؛ اندام‌هایی که از تار عنکبوت مصنوعی ساخته می‌شوند و ویژگی‌های لازم برای کاربردهای مطلوب را دارا هستند.

علاوه بر این، یافته‌های حاصل امکان طراحی فیبرها با مشخصه‌های ویژه استحکام، ارتجاع‌پذیری و سختی را فراهم می‌کند.پروتئین‌های فیبر مصنوعی جدید که بلوک‌های سازنده مواد هستند، با اصلاح ژنتیکی باکتری‌ها بدست آمدند؛ باکتری‌های اصلاح‌شده توانستند پروتئین‌هایی تولید کنند که معمولا توسط عنکبوت‌ها تولید می‌شوند.

این پروتئین‌ها سپس از میان کانال‌های میکروسیالی دفع شدند. این کانال‌ها برای تقلید‌کردن از اثر اندامی موسوم به تارریس طراحی شده‌ بودند که عنکبوت از آن‌ برای تولید تارهای ابریشم طبیعی استفاده می‌کند.این پروژه، نمایانگر نخستین شبیه‌سازی‌ برای درک تولید تار عنکبوت در سطح مولکولی است و هدف نهایی، ارتقای استحکام، ارتجاع‌پذیری و سختی فیبرهای مصنوعی با ایده‌های مناسب از طبیعت است. به گزارش ایسنا، جزئیات این یافته‌ها در مجله Nature Communications ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا