شیوع کمر درد در افراد بالاتر از 15 سال

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر «احمدرضا جمشیدی» روز یکشنبه در نشست خبری دوازدهمین کنگره سالیانه انجمن روماتولوژی با اشاره به اینکه با آموزش ساده می توان از پیشرفت کمردرد جلوگیری کرد، افزود: به اندازه کافی به موضوع کمر درد توجه نمی شود و این کار می تواند عوارض کمردرد را بیشتر کند.

وی به شیوع برخی از بیماری های روماتولوژی در کشور اشاره کرد و گفت: شیوع آرتروز زانو 15.5 درصد، آرتروز گردن 3 تا 4 درصد و آرتروز مفاصل 2.5 درصد است.
جمشیدی ادامه داد که بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که 43 درصد ایرانی ها از دردهای استخوانی و مفصلی در یک هفته گذشته شکایت داشتند.

** 270 روماتولوژیست در کشور فعال هستند
وی تعداد مراکز دانشگاهی در کشور که اقدام به تربیت روماتولوژیست می کنند را 7 مرکز اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 270 فوق تخصص روماتولوژی در سراسر کشور مشغول درمان بیماران هستند.
جمشیدی تعداد سالانه فارغ التحصیلان این رشته پزشکی را 23 نفر اعلام کرد و گفت: تا 10 سال آینده نیاز به 500 روماتولوژیست در کشور داریم که به نظر می رسد با روند فعلی تربیت متخصص به این تعداد خواهیم رسید.

** سنجش تراکم استخوان برای افراد بالای 65 سال ضروری است
وی، شکستگی را از مهمترین عوارض ناشی از پوکی استخوان دانست و گفت: برای افراد بالای 65 سال اعم از زن یا مرد، انجام سنجش تراکم استخوان ضروری است.
جمشیدی افزود: سنجش تراکم استخوان برای بیمارانی که از داروهای خاص مانند داروهای ضدانعقادی، ضد تشنج،شیمی‌ درمانی و داروهای پرکاری و کم کاری تیروئید و دیابت، مصرف می‌کنند باید زودتر از سن 65 سال انجام شود.
رئیس انجمن روماتولوژی ایران با اشاره به اینکه در زنان شکستگی ناشی از پوکی استخوان بیشتر است، اظهار داشت: شکستگی گردن استخوان ران از جمله شکستگی‌ های ناشی از پوکی استخوان است که اگر جراحی برای آن انجام گیرد طی یکسال 20 درصد خطر مرگ داشته و اگر جراحی نشود 50 درصد با خطر مرگ و میر همراه خواهد بود.
جمشیدی با اشاره به اینکه بیشترین علت مراجعه بیماران به پزشکان روماتولوژی دردهای اسکلتی و عضلانی است،بیان کرد: بیماری‌ های روماتیسمی جزو 4 بیماری است که زندگی مفید فرد را کاهش می دهد.
دوازدهمین کنگره سالانه انجمن روماتولوژی از 7 تا 9 آذر ماه در جزیره کیش برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا