پیش رویداد اصلی جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه برگزار می گردد

 امین رستم زاده  در جلسه کمیته علمی این جشنواره گفت: این پیش رویداد با حضور و سخنرانی دکتر  ابراهیم ستاری  و مهندس آرش سروری از اساتید حوزه کارآفرینی و استارت آپ و تهیه‌کنندگان و مجریان برنامه‌های فناورانه رسانه ملی و با حضور علاقمندان و دیجیتال‌گران برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه این برنامه دومین و در واقع پیش رویداد اصلی جشنواره در استان آذربایجان غربی و ارومیه محسوب می‌شود، گفت: علاقمندان استانی و متخصصان سایر استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و علاقمندان می‌توانند در این پیش رویداد شرکت کنند.

رستم زاده گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی بصورت جهادی براساس مسوولیت اجتماعی و علمی بر خلاف آنچه‌که برنامه‌ریزی اولیه پیشنهادی بود بجای یک پیش رویداد ۶ پیش رویداد در مراکز استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و بندرعباس و دانشگاه صنعتی شریف تهران اجرا کرده است و آخرین و اصلی‌ترین پیش رویداد نیز با حضور اساتید برجسته کشوری این حوزه برای بستر سازی جهت اجرای کیفی جشنواره اصلی تدارک دیده شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ادامه داد: هدف از برگزاری پیش رویدادهای استان‌های حوضه آبریز و غیر آبریز جشنواره در مرحله اول تولید محتوا با پتانسیل اساتید استان‌های بومی مختلف و تنوع نگرشی علمی و حساس زایی علمی و عملی کارآفرینانه به چالش و فرصت‌های مدنظر دریاچه ارومیه و بستر سازی و بهره مندی اساتید و دانشجویان و متخصصین و عموم ایده پردازان از محتوای تولیدی این پیش رویدادها است.

وی گفت: برای تحقق هدف اصلی محتوای ارایه شده از این پیش رویدادها بعداز ویراستاری علمی بصورت صوتی و تصویری در اختیار علاقمندان این حوزه قرار خواهد گرفت که بسیار مهم و کاربردی است.

دبیر علمی این جشنواره با اشاره به تشکیل کمیته های علمی و اجرایی بیان کرد: سعی کرده ایم در کنار ظرفیت های تسهیل‌گری  و منتورهای بومی و استانی از تجارب جدید و نو ملی برای این پیش رویداد غافل نشویم و ارزش آفرینی جدیدی از بعد فکری و تجربی برای شرکت کنندگان داشته باشیم.

این مدرس رسمی کارآفرینی و خلاقیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مغفول ماندن و عدم نگرش کیفی عملیاتی در حوزه بحث ایده سازی و ایده پردازی، ورود به بازار، بازاریابی و تجاری سازی و تحقیق و توسعه از عوامل اصلی رخوت اقتصادی کشورهای توسعه یافته قلمداد می‌ شود.

رستم زاده با عنوان اینکه هر چند در بحث ایده پردازی کمال و نقطه نهایت نداریم اما اگر واقعاً به یک ایده کاربردی و نهایی برای یک معضل و چالش جامعه رسیدیم و فرآیند پختگی آن طی شد باید بحث بازار و تجاری سازی آن را سریعاً عملیاتی کنیم.

وی با تشریح اهمیت برگزاری و تاثیر این رویداد ملی و پیش رویداد ها گفت: باید بستری مهیا شود تا افرادی که صاحب ایده و کسانی که بعنوان کارآفرین متقاضی ورود به محیط کسب و کار هستند با کسب تجربه و توانمندی عملیاتی عملاً بتوانند به عمق دانش کسب و کار و تجاری سازی آن و  بازار کار، برسند و رویدادهای استارت آپی بهترین بستر در این خصوص هستند.

رستم زاده با اشاره به اینکه مراحل کامل بلوغ استارت آپ‌ها را می‌توان در پنج مرحله اصلی در نظر گرفت گفت: اولین مرحله از بلوغ استارت آپ‌ها مرحله خلق ایده است. خلق ایده می‌تواند ناشی از کشف یک نیاز یا مساله در بازار یا مبتنی بر فرصت گرایی ناشی از خلق یک محصول یا سرویس فناوری محور و یا ناشی از تقلید از ایده‌های مشابه موفق باشد.

وی گفت:در مرحله دوم استارت آپ‌ها به ایجاد یک راه حل متناسب با مساله یا فرصت شناسایی شده اقدام می‌کنند. برای این منظور نیاز به ایجاد یک نمونه اولیه از محصول جهت دریافت بازخورد از نمونه کوچکی از مشتریان است و در مرحله سوم مرحله ورود به بازار و تجاری سازی محصول یا سرویس استارت آپ‌ها است ودر این مرحله نیاز است تناسب محصول و بازار اعتبار سنجی شده و استارت‌آپ به درآمد زایی اولیه با یک مدل کسب و کار مشخص دست یابد.

این مدرس رسمی کارآفرینی و خلاقیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مرحله بعد گسترش بازارها و افزایش درآمد استارت آپ‌ها تحقق خواهد یافت و در آخرین مرحله نیز استارت‌آپ می‌تواند وارد بازار سهامی عام شده یا توسط شرکت‌های بزرگ خریداری یا ادغام شود.

دبیر این جشنواره ملی با اشاره به اینکه نسل اول راه اندازی استارت تاپ ها در جهان به بلوغ و اشباع رسیده گفت: نسل دوم استارت آپ ها بر مشکلات و چالش‌های محلی بصورت تخصصی‌تر تمرکز می‌کند و در واقع یک خلق ارزش و نوآوری بر مبنای محلی در حال شکل گیری است که جهاددانشگاهی آذربایجان غربی حسب مسولیت اجتماعی علمی و کارآفرینی خود و بر اساس رسالت جهادی حسب این مبنا مدنظر دارد چنین رویدادهایی را طراحی، تدوین و اجرا کند.

این مدرس خلاقیت و کارآفرینی با اشاره به اینکه بیش از دو سوم کسب و کارها بر پایه خدمات هستند و نه تولید، گفت: شرکت‌هایی که فعالیت و تعامل را با نوآوری استارت‌اپ‌ها می‌کنند بیشتر بر مبنای فضای سایبر و دیجیتال است.

 دبیر علمی این جشنواره ملی گفت بغیر لوح و تندیس ویژه جشنواره به تیم‌های برگزیده این جشنواره در بخش بزرگسالان جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی ۴۰، ۳۰ و ۲۰ میلیون ریالی  و در بخش دانش آموزی نیز جوایز نفیسی شامل لوح تقدیر و جوایز نقدی ۲۰، ۱۵ و ۱۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه به مدت سه روز از تاریخ ۳۰ آبان ماه  با مراسم افتتاحیه و سخنرانی در مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار می‌شود و در بعد ظهر روز جمعه با حضور مسئولان استانی با معرفی تیم‌های برتر خاتمه خواهد یافت.

رستم زاده اظهار کرد:این جشنواره در ۶ محور وب سایت و شبکه های اجتماعی، فیلم و مستند کاربردی،   بازی های رایانه‌ای و انیمیشن، نرم افزار های تلفن همراه، نرم افزارهای کاربردی و اینترنت اشیاء در دو بخش بزرگسالان و دانش آموزی برگزار خواهد شد.

وی افزود: این پیش رویداد و خود رویداد برخلاف اکثر رویدادها بصورت رایگان برگزار می‌شود.

طبق اعلام روابط عمومی جهاد دانشگاهی، این پیش رویداد از سوی معاونت فرهنگی و با همکاری معاونت‌ها و بخش‌های مختلف و مرکز رشد جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، ‌ستاد احیای دریاچه ارومیه، استانداری آذربایجان غربی، دانشگاه ارومیه، آموزش پرورش استان و سازمان تجاری سازی فناوری دانش آموختگان جهاددانشگاهی، شهرداری ارومیه و سازمان محیط زیست استان برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا