حمایت شتاب دهنده ها از استارتاپ ها موثر است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سومین جشنواره بین‌المللی بازی‌های موبایلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاIMGA MENA اخیرا با حضور بازی سازهای مختلف دنیا در کشور عمان برگزار شد و شرکت کنندگان ایرانی از جمله تیم همراه 'حسین پناهلو' توانستند جوایز زیادی را در این جشنواره کسب کنند. در دومین دوره از این مسابقات هم بازی های ایرانی زیادی کاندید دریافت جوایز شدند و در مراحل مختلف نیز خوش درخشیدند.
پناهلو 30 ساله است و در دانشگاه تهران علوم پایه کامپیوتر خوانده است. او به نمایندگی از تیم چهارنفره شان در خصوص بازی که ساخته اند، روز شنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تیم چهارنفره ما حدود یک سال ونیم قبل تشکیل شد. هدف مان هم ساخت بازی های مینیمال مخصوص موبایل بود. ما با همین پس زمینه کارمان را شروع کردیم. البته به بازی سازی علاقه داشتیم و زمانی که متوجه شدیم از این طریق می توانیم ارزآوری هم داشته باشیم، برای این کار علاقمندتر شدیم.

**خلاقانه ترین گیم
او توضیحاتی هم در خصوص بازی هایی که در این مدت ساخته اند می دهد: ما در این مدت دو بازی ساختیم به اسم های هارمونی و او (O). در حال حاضر بازی هارمونی با تغییرات خوبی که روی آن اعمال کردیم در گوگل پلی و اپ استور قابل دسترسی است. بازی O ایده بسیار ساده ای دارد اما در عین حال میزان سرعت عمل در واکنش بازیکن را به چالش می کشد و همین مسئله باعث شده از نظر منتقدان به شدت خلاقانه باشد. این بازی در جشنواره TGC تهران هم توانست جایزه خلاقانه ترین گیم موبایل سال را کسب کند.
«برای برنده شدن در این بازی نباید اجازه بدهید خط ها با یکدیگر برخورد کنند. شاید در نگاه اول خیلی ساده به نظر برسد، اما در مراحل بالاتر این چالش به شکل جدی شما را درگیر خواهد کرد. شاید به همین دلیل است که این بازی جزو بازی های اعتیاد آور به حساب می آید».
زمانی که تیم بازی ساز متوجه شدند جشنواره معتبری برای بازی های موبایلی راه اندازی شده است، هر دو اثر خود را برای این جشنواره ارسال کردند و جالب این که هر دو اثر جوایز خوبی کسب کردند:«ما سه جایزه از این جشنواره کسب کردیم. یک جایزه برای طراحی صدای بازی هارمونی و دو جایزه خلاقانه ترین گیم و سریع ترین گیم پلی برای بازی O.» 
پناهلو در خصوص سبک بازی هارمونی توضیح می دهد: «در هر پازل، تعدادی بلوک و آینه وجود دارد. کافی است تصویر هر بلوک را در آینه ها پیدا کنید تا پازل حل شود. در هارمونی، ذهن و احساس درهم تنیده می شود و در واقع بازیکن است که موسیقی بازی را می نوازد. در پایان هر بازی نیز یک سورپرایز برای شما وجود دارد.»
به گفته تیم سازندگان «هارمونی»، این بازی نمونه ساخته شده در دنیا ندارد و به همین واسطه یک تجربه منحصر به فرد به حساب می آید. 

**یاری شتابدهنده ها
این تیم با سایر تیم های ایرانی برنده در سومین جشنواره بین‌المللی بازی‌های موبایلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا IMGA MENA یک تفاوت عمده دارد: ما یک تیم کوچک هستیم که زیر مجموعه یک شتابدهنده کار می کنیم. شرکت ثبتی نداریم و از ابتدا هم بودجه ای برای این کار نداشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با یک شرکت شتابدهنده بازی کار کنیم. در حال حاضر ما با آنها قرارداد داریم و در مقابل درصدی از بازی، آن ها از ما حمایت می کنند. 
پناهلو در خصوص این که شتابدهنده مورد نظر چه کمکی به آنها کرده است، اشاره می کند: حضور ما در مجموعه ای که تیم های با استعداد دیگری نیز در آن مشغول هستند، باعث می شود اگر مشکلی داشته باشیم بتوانیم آن را ساده تر حل کنیم. این همراهی باعث پیشرفت تمامی تیم های مستقر در این مرکز شده است.
به گفته پناهلو، علاوه بر همفکری هایی که روی کار آنها تاثیر بسزایی دارد، به واسطه حمایت شتاب دهنده، تیم از نظر مالی هم نیاز نیست که درگیر اجاره دفتر و خیلی مسائل دیگر شود و این از نظر مالی به صرفه است.

**نوسانات ارز
پناهلو می گوید تیم های بازی سازی رایانه ای و موبایلی درگیر چالش های زیادی هستند که یکی از آن ها بالا رفتن قیمت ارز است. «ما برای کارمان از موتور بازی سازی یونی تی استفاده می کنیم که سالانه باید مبلغ 300دلار برای استفاده از آن پرداخت کنیم. این مبلغ در حال حاضر برای ما بسیار زیاد است و باعث می شود سرعت کار ما خیلی کند شود. برای ما و افراد دیگری که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند این اتفاق خیلی شرایط کار را سخت می کند.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا