افزایش خطر عوارض قلبی در افراد افسرده

پژوهش های جدید نشان می دهد ، بیمارانی که به نارسایی های قلبی مبتلا هستند ، اگر همزمان از افسردگی در حد متوسط و شدید نیز رنج ببرند ، خطر مرگ پس از ترخیص از بیمارستان در آنها پنج برابر نسبت به بیماران قلبی بدون ابتلا به افسردگی افزایش پیدا می کند .

داده های این تحقیقات نشان می دهد که تشخیص و مدیریت افسردگی در بیمارانی که به نارسایی های قلبی مبتلا هستند ، می تواند خطر مرگ را در آن ها کاهش دهد .

پروفسور جان کلیلند (John Cleland) متخصص قلب و عروق در کالج سلطنتی لندن (Imperial College London) و از محققان ارشد این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید : " پژوهش های انجام شده توسط گروه تحقیقاتی ما به روشنی نشان می دهد که یک ارتباط قوی بین افسردگی و خطر مرگ  در بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی وجود دارد که این خطر بیشتر در سال اول پس از ترخیص از بیمارستان آن ها را تهدید می کند . "

افسردگی اغلب با از دست دادن انگیزه ، از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره ، کاهش کیفیت زندگی ، از دست دادن اعتماد به نفس ، اختلال خواب و تغییر وزن بر اثر تغییر اشتها ارتباط دارد. بنا به اعتقاد پروفسور کلیلند ، این مساله ارتباط بین افسردگی و مرگ و میر اینگونه بیماران را روشن می کند .

لازم به توضیح است که این تیم تحقیقاتی برای دستیابی به نتیجه فوق ،  به مطالعه و بررسی بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی که در بیمارستان بستری می شوند ، پرداختند . از این بیماران 103 نفر هیچ گونه مشکل افسردگی نداشته و 27 نفر دچار افسرگی در حد متوسط بوده و 24 نفر از افسردگی شدید رنج می برده اند . این بیماران بیش از 302 روز تحت بررسی محققان قرار داشتند . قابل توجه است که در این مدت 27 نفر از این تعداد جان خود را از دست دادند .

بررسی های پژوهشگران  نشان دادند که خطر مرگ بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی که از افسردگی شدید نیز رنج می برند را ، نسبت به آنهایی که از افسردگی در حد متوسط رنج برده و یا هیچگونه مشکل افسردگی ندارند ، پنج برابر بیشتر تهدید می کند .

پروفسور جان کلیلند در ادامه توضیحات خود  اظهار داشت : " نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که افسردگی شدید با مرگ و میر اینگونه بیماران در طول یک سال پس از ترخیص از بیمارستان ( در حالی که به دلیل تشدید مشکلات نارسایی های قلبی در بیمارستان بستری شده باشند ) ارتباط دارد . البته ما پیش بینی می کنیم این مساله بیش از یک سال نیز ادامه خواهد داشت . "

در خاتمه لازم به ذکر است که شرح کامل  این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در نشست سالانه انجمن نارسایی قلبی (Heart Failure Association) از انجمن قلب اروپا (European Society of Cardiolog) در شهر سویل (Seville) اسپانیا ارائه شده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا