هر عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تا 3 تولید پژوهشی دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر محمد آقاجانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این دانشگاه با داشتن 70 مرکز تحقیقاتی و 5 پژوهشکده گام های خوبی در زمینه فعالیت های علمی برداشته است.
وی در پاسخ به این سوال که تحریم ها چه تاثیری در توسعه فعالیت های علمی داشته است، گفت: تحقیقات دارویی و پزشکی برای جبران کمبودها بر اثر تحریم ها و توسعه تولیدات داخلی داروها و لوازم پزشکی برای مقابله با تحریم ها، مورد توجه قرار گرفته است.
آقاجانی با اشاره به اینکه تحریم ها می تواند زمینه توسعه تحقیقات را فراهم آورد، افزود: هرچند تحریم محدودیت هایی برای محققان ایجاد می کند اما جهت گیری ما باید به سمت رفع اثرات تحریم و استفاده از تولیدات داخلی باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد که این دانشگاه هم در زمینه تولیدات علمی، تولید داروها و فرآورده‌های پزشکی و هم در زمینه کنترل مصرف داروها اقدامات خوبی را به عمل آورده است.

** کاهش 20 درصدی هزینه دارو و لوازم مصرفی پزشکی 
وی اظهار داشت: این دانشگاه از یکسال پیش ( از 15 آبان سال 96 ) در راستای طرح تحول نظام سلامت، اقدام به کنترل هزینه های دارویی کرد و با این اقدام، موفق شدیم 20 درصد هزینه دارو و لوازم مصرفی پزشکی به ازای یکبار بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه را کاهش دهیم که آمار بسیار خوبی است.
آقاجانی افزود: این موضوع نشان می دهد که توجه ویژه به تدوین دارونامه بیمارستانی برای کنترل تجویزهای غیر ضروری، محدود کردن داروهای برند خارجی و استفاده گسترده از تولیدات داخلی، ضروری است.
وی افزود: اقدامات متعددی مانند جایگزینی با داروهای تولید داخلی، استفاده از داروهای ژنریک به جای داروهای برند و توجه به گایدلاین های درمانی سبب کاهش مصرف 20 درصدی هزینه دارو و لوازم پزشکی به ازای هر پرونده، در این مدت یکساله شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد که در این مدت تلاش های زیادی در زمینه کاهش مصرف داروها و لوازم پزشکی برند خارجی انجام گرفته است.
آقاجانی افزود: قرار است با دستور وزیر بهداشت، این تجربه موفق در کنترل هزینه های درمان و دارو در همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرایی شود. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: با برنامه ریزی های یکساله توانستیم مصرف داروهای اندیکاسیون آف لیبیل ( off- labal) را کاهش دهیم و امیدواریم یکسال دیگر بتوانیم استفاده آنها را به صفر برسانیم.
داروهای آف لیبل داروهایی هستند که مجوز تولید یا واردات آنها در کشور وجود دارد، اما تائیدیه جهانی برای مصرف بیماری های خاص را دارند.
وی ادامه داد که این داروها در برخی از بیماری ها مانند اتوایمیون و ایمونوگلوبولین وردی ( ivig) و همچنین برای هورمون رشد مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این داروها بسیار گران قیمت هستند، گفت: با این اقدام دانشگاه، داروهای گرانقیمت در موارد غیرضروری، استفاده نخواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا