اولویت شرکت های دانش بنیان هنر و علوم انسانی برای استقرار

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،پارک های علم و فناوری محیط هایی مناسب برای استقرار شرکت های فناور کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و مؤسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و دانشگاه ها به فعالیت های فناوری اشتغال دارند.
مهم ترین فعالیت های پارک های علم و فناوری شامل بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، تجاری سازی، فروش و پشتیبانی های بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی است.
اکنون 190 مرکز رشد و 43 پارک علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد و در این پارک ها 4400 شرکت مستقر و از این تعداد 3700 شرکت دانش بنیان بوده، همچنین 4 هزار و 716 واحد فناور در پارک ‌های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند.
دانشگاه تربیت مدرس دانشگاهی جامع است که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد و اولین هدف آن تربیت استاد برای رشته های مختلف و تدریس در دانشگاه های متفاوت بود. پارک علم و فناوری مدرس وابسته به این دانشگاه از مدت ها قبل تاسیس شده، از نظر فضای جغرافیایی دارای دو پردیس پژوهش و پردیس بابایی است و مراکز رشد نیز در ساختمانی در امیرآباد مستقر هستند، شهریور گذشته دکتر مسعود ابراهیمی جایگزین فتح الله امی ریاست پیشین این پارک شد.
دکتر ابراهیمی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد تاریخچه این پارک توضیح داد: پارک مدرس حدودا از سال 81 تاسیس شده ولی به دلیل کم بودن بودجه های پارک زیاد فعال نبوده و حدود 20 شرکت در پارک داریم که نیمی از آنها دانش بنیان شده اند و بقیه واحد فناور هستند. 
وی خاطرنشان کرد: افزون بر این، ماموریت دانشگاه تربیت مدرس از بدو تاسیس در سال 1360 تربیت استاد بود و به همین دلیل از حوزه کسب و کار و شرکت داری فاصله گرفته است. 
«ولی امروز این ماموریت را دانشگاه های دیگر هم انجام می دهند و در مقطع دکترا همه دانشگاه ها دانشجو دارند، بنابراین با توجه به حضور دیگر دانشگاه ها این فضا برای دانشگاه به عنوان یک ماموریت وجود ندارد و مجموعه دانشگاه به این جمع بندی رسیده اند که باید به سمت کارافرینی و کارهای جوابگویی صنعت و جامعه پیش بروند».
دکتر ابراهیمی ادامه داد: ما برای توسعه پارک قصد داریم به بودجه های دولتی و بودجه دانشگاه وابسته نباشیم و برای سرمایه گذاری هم در زیرساخت های پارک و هم در شرکت هایی که در مجموعه پارک حضور دارند از بخش خصوصی کمک بگیریم.

***هنر، علوم انسانی، کشاورزی و فناوری اطلاعات در اولویت 
استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس در مورد اولویت های جذب شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در این پارک نیز اظهار داشت: در حال بررسی و رایزنی هستیم، به همین دلیل هم شرکت های موجود و هم شرکت های متقاضی که قصد دارند وارد پارک شوند، باید به طور کلی دسته بندی شده و بر اساس آن به زیرشاخه هایی مشخص برسیم. 
وی با اشاره به توصیه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ماموریت گرایی دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری افزود: در حال شناسایی پتانسیل های شرکت ها و دانشگاه هستیم تا یک یا چند ماموریت مشخص برای دانشگاه تعیین کنیم؛ از آنجا که دانشگاه تربیت مدرس پتانسیل زیادی در حوزه هنر، علوم انسانی، فناوری اطلاعات و کشاورزی دارد پارک علم و فناوری مدرس در موقعیت مناسب تری برای جذب شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه هاست. 
وی در پاسخ به این سوال که چرا معمولا شرکت های دانش بنیان در حوزه های علوم انسانی و هنر نتوانسته اند رونق بگیرند گفت: دیدگاه مثبتی راجع به نجوه ایجاد کسب و کار با رشته های مرتبط با حوزه های علوم انسانی و هنر شکل نگرفته است؛ اما در واقع این رشته ها را می توان در رشته های مهندسی آورد و در همکاری با هم محصولاتی را که حاصل یک کار مهندسی است، ولی ذائقه های هنر و مباحث روانشناختی در آن دیده نشده با این مباحث ترکیب کرد تا این حوزه هم فعال شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا