لزوم بازمهندسی ساختار آموزشی و آکادمیک برای انطباق با نیاز مردم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:برغم کارهای خوبی که صورت گرفته و سازمان بهداشت جهانی ما را جزء 10 کشور پیشرو در بیماری های غیرواگیر شناخته، اما اعتقاد دارم نیاز به بازمهندسی در ساختار آموزشی و آکادمیک کشور داریم تا اقدامات ما با نیازهای مردم انطباق بیشتری یابد.

دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی پنجشنبه شب در مراسم 20 سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت 'مطالعه قند و لیپید تهران'در سالن همایش پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم اظهار داشت: در دولت هایی که آمدند و رفتند، مجالسی که بودند، سیاستمداران و کارگزاران، اولویت سلامت نبوده و الان هم نیست.
وی ادامه داد: هر چند وزارت بهداشت متولی سلامت است و این وزارتخانه قطعا مقصر است، اما سهم ما در سلامت مردم کمتر از 20 درصد است.
وی تاکید کرد: خیلی مهم است در اداره کلان کشور برای حقوق شهروندی و نیز در حوزه سلامت، برای امنیت سلامت مردم، چه احترامی قائل هستیم، همانطور که اشاره شد این موضوعات چندان پررنگ نیست. 
هاشمی با اشاره به اینکه در ایران برای بیماری های واگیر کارهای زیادی شده اما واقعیت این است که در حوزه بیماری های غیرواگیر تقریبا کاری نکردیم، بیان داشت: شبکه های ما اصلا مهیای این کار نبودند تا آموزش های کافی را ارائه کنند.
وزیر بهداشت گفت: تلاش شده اقداماتی انجام شود تا بتوانیم از عامل مرگ ایرانیان که بیش از 70 درصد بیماری های غیرواگیر است، پیشگیری کنیم.

** برخی از کوهورت ها تکراری است
وزیر بهداشت به مشکلات کوهورت های در دست اجرا اشاره کرد و گفت: برخی از آنها بر اثر چشم هم چشمی بوده و برخی همپوشانی داشته و تکراری هستند.
وی گفت: باید ضمن رعایت حقوق مجریان، طوری طراحی شود که همه از اطلاعات به دست آمده بهره ببرند و گردش اطلاعات آزاد وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: از کوهورت به عنوان گنجینه یاد می شود که عبارت درستی است اما این گنجینه ها باید راهکاری مناسب به سطوح مختلف سیاستگذاران پیشنهاد کند.
هاشمی اظهار داشت: به نحوی باید عمل کنیم که مطالعات کوهورت در خودشان متوقف نشوند، بلکه مولود مطالعات متعددی باشند و طراحی شوند که زمینه مداخلات کم هزینه، پر اثر و سریع را فراهم کنند.
وی به شیوع برخی از بیماری ها در کشور اشاره کرد و گفت: شیوع چاقی در هر 2 جنس 23.7 درصد گزارش شده است.
هاشمی ادامه داد: 24.4 درصد جمعیت کشور دچار فشار خون هستند ، 22.6 درصد کلسترول بالا دارند و 56.3 درصد فعالیت فیزیکی کم دارند.

** پیام های مطالعه قند و لپید را در تهران اجرایی کنیم
وی با اشاره به اینکه پروژه های علمی کشور را مورد حمایت قرار می دهیم، گفت: از شنبه هفته آینده ( 26 آبان ماه) قرار بگذاریم که حداقل 4 تا 5 پیام مهم مطالعه قند و لیپید در سطح تهران عملیاتی کنیم و من هم از این کار حمایت می کنم.
وی به ظرفیت های متعدد شهر تهران برای رساندن پیام های بهداشتی و درمانی به مردم اشاره کرد و گفت: حدود 360 خانه سلامت متعلق به شهرداری، فرهنگسراها، تریبون های متعدد و سازمان های مردم نهاد از مهمترین ظرفیت ها برای این کار هستند تا پیام های مهم این کوهورت 20 ساله را در تهران عملیاتی کنیم.
وی افزود: فرهنگ مردم با 20 سال پیش تغییر کرده و در زمان حاضر آنان به سلامتی خود اهمیت می دهند و تلاش می کنند تا کمتر بیمار شوند. 
هاشمی ادامه داد: بدون تردید کارهایی از قبیل قند و لیپید تهران که جنبه بین المللی هم پیدا می کند بسیار ارزشمند هستند.
وی ادامه داد: جای تاسف دارد که مطالعه قند و لیپید تهران که در سطح بسیار بالا در کشور اجرا شده و از آن 600 مقاله بین المللی و 200 مقاله داخلی به دست آمده اما اثر آن در سیاست های وزارت بهداشت، تقریبا ناچیز است.
وزیر بهداشت ادامه داد: در حالی که با توجه به شبکه ای که ما داریم و زیرساختی که وجود داشته، این مطالعه می توانست ردپای پررنگی از خود به جا بگذارد. 
مراسم 20 سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت ' مطالعه قند و لیپید تهران' با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و محققان در سالن همایش پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم برگزار شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا