راه جدید برای مهار بیماری های قلبی در دیابت نوع یک

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،متفورمین یک داروی ارزان قیمت است که اغلب برای دیابت نوع دو و پایین آوردن سطح قند خون استفاده می شود و این امر را از طریق کاهش تولید قند در کبد انجام می دهد. این دارو به طور معمول برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک تجویز نمی شود.

مطالعه ای بالینی اخیرا نشان داده است که متفورمین می تواند با کاهش دادن حضور میکروRNAهایی که نقش ضد رگزایی دارند، رشد عروق خونی را افزایش می دهند، علاوه بر تنظیم سطح قند خون بیماران، توانایی آن ها برای ترمیم عروق خونی آسیب دیده شان را افزایش دهد. این میکروRNAها، مولکول های پیام رسانی هستند که ژن های مختلف را در سلول های مختلف تنظیم می کنند.

دکتر یولانتا ویور و همکارانش در دانشگاه نیوکاسل پیش از این نشان داده بودند که سلول های بنیادی عروقی در نتیجه مصرف متفورمین افزایش می یابند.

همین امر می تواند دلیلی برای بهبود بیماری قلبی و کاهش سطح قند خون در بیماران مبتلا به دیابت باشد. اما در این مطالعه جدید همان طور که گفته شد، ویور و همکارانش برای اولین بار نشان دادند که متفورمین سطح  میکروRNAها را پایین می آورد.

در واقع در این مطالعه مشخص شده است که در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، سطح میکروRNAهای ضد رگزایی مانند miR-۲۲۲، miR-۱۹۵،miR-۲۱a در مقایسه با افراد طبیعی بالاست و مصرف متفورمین موجب کاهش سطح این میکروRNAها می شود و همین امر اجازه عملکرد هر چه بهتر سلول های بنیادی عروقی را می دهد و در نتیجه رگزایی در این بیماران افزایش پیدا کرده و منجر به بهبود شرایط قلبی عروقی بیماران می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا