افراد چاق از خوردن غذا احساس گناه می‌ کنند

چاقی علاوه بر عوارض متعددی که بر سلامت جسمانی انسان‌ها دارد، بر روح و روان آن‌ها نیز تأثیر داشته و آرامش و آسایش روانی را از افراد سلب می‌کند. برای نمونه چاقی سبب کاهش قدرت باروری شده و پژوهش‌های جدید نیز نشان‌دهنده رابطه بین چاقی و لذت نبردن از غذا خوردن است.

بر اساس نتایج تحقیقاتی که در مجله تخصصی کیفیت غذا و اولویت (Food Quality and Preference journal) منتشر شد، رژیم‌های غذایی که افراد چاق معمولاً به‌طور دائمی در طول زندگی خود با آن سروکار دارند باعث کاهش لذت از غذا خوردن شده و افراد چاق بسیار کمتر از سایر افراد از غذا خوردن لذت می‌برند.

پیشنهاد می‌شود افراد چاق سعی کنند با در نظر داشتن هدف خود برای لاغری، سعی کنند از غذای خود لذت برده و آن را با شادی و لذت بخورند. در حقیقت پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند افراد چاق به‌جای عدم لذت بردن از غذا و احساس گناه، باید از غذا لذت برده و آن را به‌آرامی خورده وسعی کنند از غذاهای سالم مصرف کنند.

در این مطالعات، ۵۲۲ فرد چاق در رده‌های سنی مختلف از دانش آموزان دبیرستانی تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها موردبررسی قرارگرفته و شرایط روحی و واکنش‌های احساسی آن‌ها در هنگام مواجهه یا تصور غذاهای شیرین، بررسی و ثبت شد.

محققان دریافتند نوجوانانی که درگیر انواع مختلف محدودیت‌های رژیم غذایی بوده و چاقی محسوب می‌شدند، افراد دارای اضافه‌وزن و چاقی و همچنین افرادی که رفتارهای ناسالم غذایی بودند، علی‌رغم علاقه و شوق به غذا، تمایل کمتری به خوردن غذاهای بسیار خوش آب و رنگ و جذاب داشته و از دیدن آن احساسی همراه با اندوه می‌کردند.

از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد عدم رضایت از اندام و ساختار فیزیکی بدن در بین نوجوانان، ارتباطی کلیدی با توسعه رفتارهای تغذیه‌ای خطرناک دارد که به محدودیت‌های کنترل نشده روی رژیم غذایی مرتبط می‌شود. این موقعیت ممکن است آن‌ها را در معرض خطر اختلالات خوردن قرار دهد و با تثبیت اضافه‌وزن و چاقی همراه شود.

بر اساس این گزارش علی‌رغم اینکه افراد چاق از خوردن غذا احساس گناه می‌کنند اما همچنان به خوردن ادامه داده و به باور پژوهشگران، داشتن یک رابطه سالم با غذا و مواد خوراکی و لذت بردن از آن می‌تواند یک عامل محافظ و تأثیرگذار در برابر خوردن و اختلالات مرتبط با وزن باشد.

با توجه به استراتژی‌های پیشگیرانه پیشنهادشده توسط دانشمندان و متخصصان تغذیه، تغییر چشم‌انداز لذت بردن از غذا با توجه به جلوگیری از چاقی، موجب از بین رفتن لذت از غذا خوردن شده و پیشنهاد می‌شود افراد چاق سعی کنند با در نظر داشتن هدف خود برای لاغری، سعی کنند از غذای خود لذت برده و آن را با شادی و لذت بخورند. در حقیقت پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند افراد چاق به‌جای عدم لذت بردن از غذا و احساس گناه، باید از غذا لذت برده و آن را به‌آرامی خورده وسعی کنند از غذاهای سالم مصرف کنند.

ترجمه: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا