اکوسیستم حمایت از شرکت‌های خلاق و فناور ایجاد شد

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات،‌ ارتباطات و فضای مجازی، از ایجاد اکوسیستم حمایت از شرکت‌های خلاق و فناور خبر داد و گفت: بر اساس این اکوسیستم، شرکت‌هایی که در شرایط قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌گنجند، می‌توانند در قالب شرکت‌های خلاق و فناور مجوز دریافت کنند.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی فقیهی با اشاره به نقش اقتصاد دانش بنیان در توسعه کشور، اظهار داشت: دستیابی به توسعه و اقتصاد دانش‌بنیان از طریق توسعه شرکت‌های دانشی و شرکت‌های حاضر و فعال در این حوزه شکل می‌گیرد.
وی همچنین درخصوص قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: در سال‌های اخیر در کشور ما، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و آیین‌نامه مرتبط با آن، فضای مساعدی را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است.
فقیهی افزود: در حال حاضر بیش از 3500 شرکت در این عرصه حضور دارند و بیش از 40 درصد از این شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخابرات فعال هستند و حجم تراکنش‌ها و تبادلات مالی این شرکت‌ها نیز نسبت به حجم فعالیت‌ مالی کل شرکت‌های دانش‌بنیان عدد قابل توجهی است.
وی ادامه داد: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ مزایا و تسهیلاتی را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است که این مزایا شامل فعالیت‌هایی است که بر اساس یک طرح دانش‌بنیان شکل گرفته و موارد آن بر اساس قانون تعریف شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات،‌ ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درخصوص حمایت‌ها و تسهیلات قابل ارائه به شرکت‌های دانش بنیان گفت: مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی،‌ معافیت‌های گمرکی، تسهیلات و اختصاص منابع مورد نیاز، تسهیلات در قالب خدمت سربازی و مواردی از این دست است که شامل شرکت‌های دانش بنیان می‌شود و در قانون به آن اشاره شده است.
فقیهی در خصوص حمایت از شرکت‌های خلاق و فناور نیز توضیح داد: در بررسی‌هایی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام گرفت، مشخص شد بخش قابل توجهی از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات شامل حال قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نمی‌شوند و بر اساس تصمیمی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اتخاذ شد، مقرر شد تا اکوسیستم جدیدی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در قالب این قانون نمی‌گنجند، تعریف شود.
وی یادآور شد: این اکوسیستم تحت عنوان اکوسیستم حمایت از شرکت‌های خلاق و فناور نامگذاری شد. بر اساس اکوسیستم حمایت از شرکت‌های خلاق و فناور،‌ شرکت‌هایی که دارای خلاقیت و نوآوری هستند اما در شرایط قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌گنجند، می‌توانند در قالب شرکت‌های خلاق و فناور در این عرصه حضور یابند و مجوز خود را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کنند.
فقیهی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که نوآوری دارند و از طریق این نوآوری می‌توانند جلوی خروج ارز از کشور را گرفته و اشتغال‌زایی کنند، در فهرست شرکت‌های خلاق و فناور قرار می‌گیرند و می‌توانند از حمایت‌ها و تسهیلات این بخش استفاده کنند.
دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات،‌ ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخصوص چگونگی بهره‌مندی از تسهیلات قابل ارائه به شرکت‌های خلاق و فناور، نیز گفت: شرکت‌های خلاق و فناور برای استفاده از حمایت‌ها می‌توانند به وب‌سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخش شرکت‌های خلاق مراجعه کنند و درخواست خود را از طریق سامانه الکترونیک یا به صورت مکاتبه فیزیکی با ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی و ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری انجام دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا