دانشمندان فضایی باید جای خوکچه‌های هندی باشند!

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دیمیتری راگوزین"، مدیرعامل آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) در اظهارنظری عجیب عنوان کرد: همانطور که "استالین" از خود مهندسان سازه‌ها برای آزمایش استحکام و عملکرد درست آنها استفاده می‌کرد، در پروازهای فضایی آزمایشی هم باید به جای خوکچه‌های هندی، از دانشمندان فضایی سازنده موشک‌ها و فضاپیماها استفاده شود.

واکنش‌ها در این جلسه به این اظهارنظر که پشت درهای بسته تشکیل شده بود، همراه با خنده‌های حاصل از فرط تعجب بود و برخی از حاضرین نیز آن را به حساب یک شوخی از طرف رئیس روسکاسموس گذاشتند.

تا اینکه در نهایت سخنگوی روسکاسموس گفت که منظور "راگوزین" تنها این بوده است که طراحان باید شخصا مسئولیت سازه‌های خود را به عهده بگیرند و در ساخت آنها مسئولیت‌پذیر باشند.

"دیمیتری راگوزین" گفته بود که مهندسان نسل بعدی فضاپیماهای روسی، باید به عنوان موجودات آزمایشی برای اولین پرواز آزمایشی فضاپیماهایشان مورد استفاده قرار گیرند، درست همانطور که در دوران "استالین" انجام می‌گرفت.

اولین پرواز آزمایشی فضاپیمای "فدراتسیا"(Federatsiya) معادل روسی فدراسیون که یک سامانه ترابری خلبان‌دار است، برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس یک گزارش از تایمز، "راگوزین" گفته است: هنگامی که خودروی زرهی را که قرار بود استالین سوارش شود، به وی نشان دادند و ادعا کردند که مسلسل هم نمی‌تواند بدنه آن را سوراخ کند، طراح ماشین را درون آن قرار داد و خودرو را به گلوله بست.

وی افزود: این کار باید در طول آزمایش‌های ایمنی فضاپیمای "فدراتسیا" نیز انجام شود.

مورخان تخمین زده‌اند که در شوروی تحت هدایت استالین که از سال ۱۹۲۹ تا ۱۹۵۳ رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود، بیش از یک میلیون نفر به خاطر تصفیه حساب‌های سیاسی اعدام شدند و میلیون‌ها نفر دیگر هم در سیستم زندان‌های اردوگاهی گسترده، به علت گرسنگی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی روسکاسموس گفت که این اظهار نظر "راگوزین" را نباید جدی گرفت و گفت: منظور "راگوزین" فقط به این معنی بوده است که طراحان باید مسئولانه پای نتایج کارهای خود بایستند.

احتمالا این گونه اظهارنظرها به سبب این است که روسکاسموس اخیرا در زمینه پرتاب موشک سایوز با یک‌سری از مشکلات مواجه شده است.

اوایل ماه جاری یک سنسور در حین مونتاژ موشک سایوز صدمه دیده بود که باعث شد دو دقیقه بعد از پرتاب، سفر خود را کنسل کند و به زمین بازگردد.

پرتاب موشک "سایوز-FG" که حامل "نیک هاگ" فضانورد ناسا و "الکسی اوچینین" فضانورد روس بود، با شکست مواجه شد و کپسول حامل فضانوردان با یک سقوط شدید به زمین بازگشت.

هر دو فضانورد با وجود پرتاب ناکام، سالم به زمین سکوی پرتاب در قزاقستان رسیدند.

ماموریت‌های سایوز با فضانوردان، در گذشته نیز با شکست مواجه شده بود.

در سال ۱۹۸۳ یک خدمه مجبور شد از موشک خود بیرون بپرد، چرا که موشک در سکوی پرتاب منفجر شد و در یک ماموریت در سال ۱۹۷۵ نیز کپسول سایوز پس از پرتاب و طی ۹۰ مایل، سقوط کرد.

البته خدمه در هر دو ماموریت جان سالم به در بردند.

موشک‌های سایوز در مجموع ۷۴۵ بار پرتاب شده‌اند که از این میان، ۲۱ پرتاب با شکست مواجه شده است. قابل توجه است که ۱۳ تا از این شکست‌ها از سال ۲۰۱۰ تاکنون بوده است که اعتماد پایدار به این موشک را تحت تاثیر قرار داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا