اجرای طرح شناسایی هیدرات‌های گازی در دریای عمان

دکتر حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که بیشتر مطالعات این پژوهشگاه بر بررسی وضعیت منابع هیدروکربنی متمرکز شده است، افزود: نتایج این مطالعات در اختیار کارفرما برای استفاده در حوزه‌های نفتی قرار می‌گیرد.وی با اشاره به اجرای پروژه تحقیقاتی با همکاری شرکت اکتشاف نفت اظهار داشت: در زمینه منابع غیر متعارف منابع هیدروکربوری طرح شناسایی مخازن نامتعارف شیل‌های گازی (سنگ رسوبی فشرده شده دارای متان محبوس در داخل خود) در لرستان از سوی شرکت ملی نفت به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است.

کاتوزیان مطالعات هیدرات‌های گازی دریای عمان را از دیگر طرح‌های مرتبط با منابع هیدروکربوری غیرمتعارف ذکر و اظهار کرد: طرح بررسی منابع هیدرات گازی در دریای عمان در راستای ارزیابی و تخمین میزان منابع هیدرات گازی در دریای عمان در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به وجه تمایز پروژه‌های اجرا شده در این پژوهشگاه نسبت به سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: وجه تمایز پروژه‌های تحقیقاتی با سال‌های گذشته توجه به وجوه و ابعاد زیست محیطی مطالعات است.

وی دلیل این امر را ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی در حین اجرای عملیات اکتشاف و استخراج منابع هیدروکربنی دانست و ادامه داد: پس از انجام اکتشاف و آغاز عملیات استخراج، منابع هیدروکربنی متاسفانه ضایعاتی دارند که منجر به آلودگی‌های زیست محیطی می‌شوند و به این امر تاکنون کمتر توجه شده است.

کاتوزیان، با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ همکاری با مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، خاطرنشان کرد: در این تفاهم‌نامه بند مجزایی در زمینه بررسی آثار و نتایج تخریب‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های اکتشاف و استخراج در نظر گرفته شده است.

رییس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که این بررسی‌ها در زمینه آلودگی‌های خاک، هوا و آب است، یادآور شد: در این پژوهشگاه با ایجاد پردیس محیط زیست و استقرار افراد متخصص در این زمینه، مطالعات خود را آغاز می‌کنیم. بر اساس این تفاهمنامه منابع هیدروکربوری کشور در خشکی و ذخایر گاز متان در لایه‌های زغال سنگ شناسایی می‌شوند. در این راستا قرار است برای اولین بار در کشور ذخیر گازی متان موجود در لایه‌های زغال‌سنگی شناسایی شوند.

دکتر هرمز قلاوند، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به همکاری این شرکت با پژوهشگاه صنعت نفت گفت: تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسیده از سوی مدیریت اکتشاف و پژوهشگاه صنعت نفت برای تداوم مطالعات منابع غیرمتعارف هیدرات‌های گازی به ویژه شیل‌های گازی در منطقه لرستان و سایر مناطق، مدل‌سازی سیستم‌های هیدروکربنی در حوزه رسوبی ایران از طریق نرم‌افزار و نیز مطالعه و بررسی پیامدهای زیست محیطی در عملیات اکتشافی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه شامل سه فاز است، خاطر نشان کرد: در فاز نخست این تفاهم نامه بر اساس اطلاعات زمین شناسی و ژئو شیمیایی موجود، احتمال وجود منابع شیل گازی در منطقه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و مناطق مستعد برای مطالعه تفصیلی شناسایی می‌شوند. مدت زمان این فاز حدود یک سال پیش بینی شده است.

قلاوند با اشاره به فاز دوم این همکاری‌ها اظهار داشت: مطالعه تفصیلی زمین شناسی، ژئوشیمی و مکانیک سنگ با استفاده از روش‌های مختلف شامل روش‌های آزمایشگاهی، تفسیر داده‌های ژئوفیزیکی و پترو فیزیکی و همچنین مدل‌سازی سیستم هیدروکربوری، استاتیک مخزن و ژئومکانیک بر روی منطقه انتخاب شده در فاز اول صورت می‌گیرد. در ادامه با تلفیق کلیه داده‌ها، میزان و موقعیت ذخیره شیل گازی در توالی‌های مورد مطالعه تعیین می‌شود.

وی با تاکید بر این که در این فاز، فناوری‌های مورد نیاز برای برداشت این منابع شناسایی و مشکلات و عوارض تولید نیز بررسی و پیش‌بینی خواهد شد، ادامه داد: فاز سوم این طرح شامل طراحی و مدیریت اجرایی و فنی حفره چاه اکتشافی و آزمایشات مرتبط با آن است.