ارائه مباحث علمی به‌صورت بازی‌گونه در سایت‎پارک‌ها

وی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: من بیشتر در زمینهٔ موزه‌های علمی فعالیت دارم و در ایران ۲۹ موزه ساختم و دو موزه شخصی نیز دارم. هدف از فعالیت‌های من بیشتر عموم مردم، دانش آموزان و دانشجویان بوده که مباحث علمی را به‌صورت بازی‌گونه، شیرین و جذاب در موزه‌ها و سایت پارک‌ها فراگیرند تا علم برای عموم مردم قابل‌دسترس‌تر باشد.

موزه‌های تأسیس‌شده توسط پوریا واعظ نیا در استان‌های مختلفی ازجمله استان خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان بوده است. وی در این رابطه می‌گوید: «چون من اهل مشهد هستم، بیشتر فعالیتهایم در استان خراسان رضوی است. هفت موزه در استان خراسان رضوی کار کردم. پارک علمی پروفسور بازیما در مشهد از جمله مهم‌ترین کارهایم است که توسط خانم دکتر ابتکار معاون سابق ریاست جمهوری و رئیس سازمان محیط‌زیست افتتاح شد. این پارک اولین پارک سفر به بدن انسان است.»

پوریا واعظ نیا: هدف فعالیت‌های من، عموم مردم، دانش آموزان و دانشجویان بوده تا مباحث علمی را به‌صورت بازی‌گونه، شیرین و جذاب در موزه‌ها و سایت پارک‌ها فراگیرند تا علم برای عموم مردم قابل‌دسترس‌تر باشد.

برگزیده نوزدهمین دوره جایزه ترویج علم سال ۱۳۹۷، یکی از چالش‌های مهمی که در مسیر انجام این فعالیتها وجود دارد را بحث هزینه‌ها دانسته و افزود: «یکی از مهم‌ترین مشکلات تأسیس چنین موزه‌هایی این است که این فعالیتها هزینه‌بر هستند و ساخت این فضاها نیاز به هزینه بالا دارند تا به بهرهبرداری برسند. من فکر میکنم که اگر جایزه به سمتی پیش رود که دست‌اندرکاران را مجاب کند که با اختصاص دادن زمین به کسانی که به کارها و فعالیت‌هایی در خصوص ترویج علم می‌پردازند، زمینه برای فعالیت‌های این‌چنینی را فراهم کنند، گام بزرگی برداشته‌شده است.

وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم فضاهایی که در شهرها کاربری ندارند مثل کارخانه یا ساختمان‌های که بلااستفاده مانده است را در اختیار مجموعه‌های علمی قرار دهند تا بخشی از هزینههای این مجموعه کاهش پیدا کند. برای مثال بنده ماهانه حدود ۲۰ میلیون تومان بابت مجموعه‌هایی که ساخته‌ام، اجاره پرداخت می‌کنم که با این شرایط اقتصادی امروز پرداخت آن خیلی سخت است و درآمدهای موزه جوابگو نیست؛ بنابراین من فکر میکنم اگر جایزه به این سمت پیش برود که این رابطه را برقرار بکند مثلاً شهرداری‌ها، آموزش‌وپرورش یا نهادهای مرتبط بتوانند این کمک‌ها را ارائه دهند، در این صورت ما می‌توانیم با هزینه کمتری این فعالیت علمی را برای عموم مردم انجام دهیم.»

 

گفتگو: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا