دانش آموزانی که سربه هوا شده اند

بحث یادگیری و قدرت تمرکز دانش آموزان در محیط‌های آموزشی و کلاس‌های درسی بسیار مهم است و نقشی تأثیرگذار در افزایش روند بازدهی علمی آن‌ها دارد.دکتر راسن تأثیر فناوری و تکنولوژی را در دانش آموزان از اوایل دهه 1980 میلادی بررسی کرده و اشاره‌کرده است که طی  دهه گذشته با تأثیرات منفی بسیار قدرتمندی در حیطه آموزش دانش آموزان ازجمله عدم تمرکز و توجه؛ روبه‌رو هستیم.

او یک سمینار آنلاین به بررسی چرایی و چگونگی عملکرد فراشناختی ضعیف و تأثیر مواردی همچون خستگی و اضطراب فنّاورانه یا ترس از بودن بدون تکنولوژی (nomophobia) پرداخته و نقش آن‌ها را در کاهش سطح تمرکز دانش آموزان مورد ارزیابی قرار داده است.

در این مطالعات دکتر آدام گازالی استاد علوم اعصاب و بیماری‌های روحی در دانشگاه سان‌فرانسیسکو و بنیان گزار مرکز نرواسکیپ نیز حضورداشته و در حال بررسی زمینه‌های توسعه فن‌آوری و تحقیقات علمی و ارزیابی‌های جدید کارایی مغز و ابزارهای بهینه‌سازی یادگیری و توجه است.

دکتر لری رزن (Dr. Larry Rosen) استاد و رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه دولتی کالیفرنیا، نیز درزمینهٔ سطح توجه دانش آموزان به بررسی و مطالعه پرداخته و این مسئله را مورد ارزیابی قرار داده است. او یک روانشناس پژوهشی با تخصص در چند حوزه مختلف محسوب می‌شود که مواردی همچون شبکه‌های اجتماعی، تفاوت‌های موجود بین نسل‌های مختلف، نحوه تعامل والدین، رشد کودک و نوجوان و روانشناسی عصبی را ازجمله موارد تأثیرگذار در این حوزه می‌داند.

اعضای این گروه تحقیقاتی به سرپرستی دکتر روزن و تیمی از دانشجویان وی در طول 30 سال گذشته به بررسی واکنش‌های افراد به فناوری پرداخته و شرایط بیش از 70 هزار نفر را در ایالات‌متحده امریکا و 22 کشور دیگر موردبررسی قرار داده‌اند. وی نتایج تحقیقات خود را در کتابی با عنوان ذهن‌های پریشان: مغزهای کهن در دنیای فناوری پیشرفته (The Distracted Mind: Ancient Brains in a High-Tech World) منتشر کرده و دریافته است که دانش آموزان در دهه‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای دچار کاهش سطح تمرکز و توجه شده‌اند.

 

منبع: brainfacts

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا