ورزش برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به افراد دیابتی مهم است

به گزارش سیناپرس ، دکتر حسین سعادت مهر روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: یکی از بزرگترین فواید ورزش در افراد دیابتی کنترل گلوکز خون(سطح قند خون) است، در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گلوکز خون بیش از اندازه است زیرا بدن آنها به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و یا بدن آنها به درستی از انسولین استفاده نمی کند یعنی بدن به انسولین مقاومت پیدا کرده است.

وی با بیان این که عضلات می توانند بدون استفاده از انسولین گلوکز را هنگام ورزش استفاده کنند، توضیح داد: فارغ از این که بدن به انسولین مقاومت پیدا کرده باشد یا انسولین کافی نداشته باشد، مقاومت به انسولین هنگام ورزش کاهش می یابد و سلول ها می توانند از گلوکز بیشتر استفاده کنند.

ورزش های مناسب افراد دیابتی
به گفته سعادت مهر، اساسا مناسب ترین زمان برای ورزش یک الی دوساعت پس از صرف غذا است و اگر فرد تا به حال ورزش نکرده باشد، بهتر است تمرینات را به آرامی و آهسته شروع کند و رفته رفته به میزان آن بیافزاید.
عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران سه گروه تمرینات هوازی، قدرتی و کششی را برای افراد مبتلا به دیابت توصیه کرد و افزود: فرد مبتلا به دیابت بهتر است ورزش منظم و روزانه را با تمرینات هوازی مثل پیاده روی و دوچرخه سواری شروع کند و کم کم تا 30دقیقه تمرین پیش رود،
وی ادامه داد: بعد از مدتی که بدن آماده شد می توان تمرینات قدرتی را شروع کرد.تمرینات قدرتی را می توان با وزن بدن یا با وزنه شروع کرد.
'تمرینات قدرتی باعث افزایش حجم ماهیچه ها و قوی شدن استخوان ها می شود،عضلات بیشترین میزان گلوکز را استفاده می کنند بنابراین اگر فرد بتواند بیشتر از آنها استفاده کند، امکان کنترل سطح قند خون بیتر می شود.'
وی خاطرنشان کرد: انجام تمرینات قدرتی 3روز در هفته به مدت 30 دقیقه کافی است اما باید دقت کرد که افراد دیابتی با احتیاط بیشتری نسبت به سایرین به فعالیت های ورزشی بپردازند.
عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران ادامه داد: بیماران دیابتی حتما رشته ای را برای ورزش انتخاب کنند که به آن علاقه مند هستند و یا در جمع و محیطی قرار گیرند که به واسطه آن از انجام ورزش لذت ببرند، زیرا اگر از ورزش لذت نبرند شرایط برای انها خسته کننده خواهد شد و پس از مدتی ورزش کردن را رها می کنند.
وی همچنین توصیه کرد: انجام تمرینات کششی قبل و بعد از تمرین حایز اهمیت است به خصوص بعد از تمرین سبب کاهش درد عضلانی، افزایش خون رسانی و ریکاوری بدن می شود.
سعادت مهر همچنین یادآور شد: در افراد دیابتی که انسولین یا داروهای کاهنده قند خون مصرف می کنند، هیپوگلیسمی(کاهش قند خون) مشکلی است که با ورزش پیش می آید.

هفته ملی دیابت
19 آبان الی 25 آبان ماه به نام هفته ملی دیابت نام گذاری شده است. افزایش قند خون یا دیابت یکی از اصلی ترین دلایل مرگ در انسان ها شناخته شده است.این بیماری در کنار سرطان،بیماری های تنفسی و بیماری های قلبی و عروقی 70درصد از مرگ و میر های جهان را تشکیل می دهند.
سعادت مهر در خصوص بیماری دیابت توضیح داد: از علایم اولیه این بیماری می توان به تشنگی شدید، سردردهای مزمن، کم حواسی و تاری در بینایی، احساس خستگی و تکرر ادرار اشاره کرد که در صورت مشاهده این علایم باید به پزشک مراجعه شود.
'مشکلات کلیوی،عفونت های پوستی، یبوست، ترمیم نشدن زخم ها و ریزش بی دلیل مو از عوارض بیماری است.'
وی افزود: حفظ وزن طبیعی و نرمال هم یکی از موارد ضروری برای بیماران دیابتی است. با افزایش وزن غده پانکراس فعالیتش بیشتر شده و برای اینکه قند خون بیمار را پایین بیاورد انسولین بیشتری تولید می کند که پس از مدتی به دلیل فعالیت زیاد، غده پانکراس خسته شده و ترشح انسولین رفته رفته کمتر می شود و سطح قند خون بالا خواهد ماند که در نتیجه، دیابت فرد بدتر خواهد شد. وزن بالا همچنین مقاومت به انسولین را افزایش می دهد.'
عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران با بیان این که افراد دیابتی باید از کم تحرکی، استرس، عفونت و بی انگیزگی پرهیز کنند، ادامه داد: فعالیت بدنی مستقیما روی ترشح انسولین تاثیرگذار است و ترشح انسولین را زیاد و حساسیت بافت ها را نسبت به انسولین افزایش می دهد. در افرادی که دیابت خفیف دارند با انجام فعالیت های ورزشی دارو قطع خواهد شد همچنین افرادی که کمتر از 30 واحد انسولین در روز دریافت می کردند امکان قطع آن امکان پذیر می باشد.
وی همچنین گفت: افراد دیابتی باید از دخانیات هم پرهیز کنند زیرا نیکوتین میزان ترشح انسولین از پانکراس را کاهش داده و همچنین سبب مقاومت به انسولین می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا