ایران از همکاری های منطقه ای و بین المللی در صنعت فضایی استقبال می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،  'مرتضی براری' روز چهارشنبه در دوازدهمین اجلاس شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا – اقیانوسیه (APSCO) در پکن از همه کارآفرینان، نوآوران و کسب و کارهای عمومی و خصوصی منطقه و بین الملل دعوت کرد بر مبنای حمایت بلندمدت ایران، وارد همکاری های صلح آمیز علمی و فنی در اجرای پروژه های مشترک فضایی و ارائه خدمات فضاپایه شوند.

وی با اشاره به اینکه بهبودی فناوری فضایی ایران تماما به خاطر تلاش و مشارکت استعداهای رشد یافته جوان است تصریح کرد صنعت فضایی ایران از همان روز نخست همانند دیگر بخش های مهم، با طراحی، اجرا، یکپارچه سازی، تست و پرتاب ماهواره ها و زیرساخت ها خود که همه آن به واسطه توانمندسازی درونی میسر شد، از آموزه های «ظرفیت سازی» پیروی نموده است.
او گفت: در حال حاضر به سبب این حقیقت که در اپسکو زیرساخت لازم پیشتر شکل گرفته است و کشورهای عضو سازمان برای همکاری بیشتر در حوزه های مختلف فضا بسیار آماده اند، ما پیشنهاد می کنیم که چنین همکاری نیازمند است به طور فعالانه ارتقا یابد.
براری ادامه داد: بر اساس توصیف شفاف «برنامه توسعه سازمان ملل متحد»، سه شرایط محیط فعال، سطح سازمانی و سطح فردی باید در هر کشور با یکدیگر فعالیت نمایند تا کمک به شکوفایی «توسعه ظرفیت» گردد.
او لازمه تحقق شرط 'محیط فعال' را همکاری مناسب مردم و سازمان ها عنوان کرد و گفت: بیش از 20 دانشگاه در سراسر کشور بیش از 3 دهه به ارائه و آموزش مهندسی هوا فضا اشتغال دارند.
رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر 1500 دانشجو در رشته هوافضا در ایران مشغول به تحصیل هستند گفت: چندین مراکز، آزمایشگاه و موسسات نیز مسئولیت توسعه دانش فناوری فضایی را برعهده دارند.
به گفته وی در سطح سازمانی نیز فعالیت های صلح آمیز فضایی همیشه یکی از علایق اصلی سیاست کشور بوده است به طوری که سازمان فضایی ایران درون ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول اجرای نقشه راه فناوری فضایی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، شورای عالی فضایی ایران، به ریاست رییس جمهوری، در سطح عالی، بر مسیر توسعه نظارت دارد در دهه اخیر، سازمان فضایی ایران زنجیره ارزش فضا را تکمیل کرده که نتیجه آن ماهواره عملیاتی آماده پرتاب است.
براری در مورد تحقق شرط 'سطح فردی' نیز تاکید کرد بواسطه بهبود دانش، مهارت، تجربه و شناسایی پتانسیل های رهبری از میان بهترین ها، روند توانمند سازی استعدادهای جوان دنبال می شود به جهت سیاست های اخیر، حمایت از نوآوری و شرکت های نوپا ظرفیت مفیدی برای تغییر افراد به سمت را حل موثر بوجود آورده است.
او تصریح کرد از نقطه نظر فنی نیز ظرفیت سازی در ایران آغاز شده است و هم اکنون در حال گسترش است تا خدماتی برای بهبود کیفیت زندگی روزانه به دست کارآفرینان جوان فراهم نماید.
به گفته رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران حدود 15 سال، اقدامات بنیادینی میان دانشگاه ها، موسسات تحقیقات فضایی، صنایع و مقامات قانون گذار انجام شده است تا بهبود بخش فضایی تسهیل گردد.
او مجوز اپراتوری ماهواره را یک دستاورد قابل توجه در این خصوص عنوان کرد و گفت: مالکیت خصوصی ماهواره های مخابراتی و سنجش از دور را از طریق عملیات برای توسعه کسب و کار فعال می کند.
براری تصریح کرد یک مثال دیگر از همین اقدامات نقشه راه ماهواره های سنجش از دور و مخابراتی است که درحال حاضر توسط موسسات آکادمیک و صنعتی دنبال می گردد.
رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران رقابت ماهواره های مکعبی دانشجویی با بهره مندی از آموزش حین اشتغال را از جمله مهمترین دستاورد اخیر اعلام کرد.
وی گفت: در سازمان فضایی ایران، به موازات بهبود فنی، مهارت های رهبری نیز مورد توجه است به طوری که جوان گرایی در رهبری در سطوح بالاتر مدیریت آغاز شده است در همین راستا وزیر ارتباطات ایران که جوانترین وزیر کابینه است تنها 37 سال دارد و تلاش او جهت تغییر ساختار نیروی انسانی سازمان های زیر مجموعه به تدریج درحال بثمر رسیدن است.
رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران هدف از این امر را سودبردن از انرژی و جسارت نسل جوان برای خلق تغییرات بنیادین عنوان کرد و گفت: در این راستا، زنان نیز نقش مهمی بازی می کنند زنان با تجربه و شایسته به عنوان مدیران و رهبران جریان نوآوری انتخاب می شوند 30 درصد مدیران سازمان فضایی ایران را زنان با پرداخت و حقوق برابر تشکیل می دهند.
براری ادامه داد: در پی توسعه ظرفیت با استفاده از استعدادهای جوان و به منظور اشتغال نسل تحصیل کرده و با انگیزه، همه بدنه فضایی کشور، با محوریت سازمان فضایی ایران، در برنامه توسعه کسب و کار فضایی فعال گردیده اند.
به گفته وی مهمترین هدف این برنامه خدمت بهتر به مردم با استفاده از کاربردهای فناوری پیشرفته فضایی است حوزه های اصلی مورد توجه شامل کشاورزی و بیمه، نظارت بر محیط زیست، مدیریت بحران، نفت و گاز، پیش بینی آب و هوا، شهر هوشمند و خدمات شهری، شامل اینترنت اشیا است.
وی گام بنیادین بعدی را تعریف راهبرد برای دستیابی به این دیدگاه عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه های بسیار مورد نیاز 'آمادگی ساختاری' است که با تصویب قوانین جدید برای کمک به تسهیل در روند در حال انجام است ارزیابی منابع فنی و انسانی نشان دهنده مهارت و تخصص امیدبخش و حتی قابل صدور است که با تسریع در برنامه ها بهبود می یابد.
براری افزود: در نهایت برای توسعه ظرفیت بیشتر در این زمینه، همچنین تصمیم گرفته شد تا یک مرکز نوآوری مشابه کارخانه های استارتاپ ایجاد شود که تیم ها و استارتاپ ها به طور مداوم ایجاد شده و در معرض فرصت ها و اطلاعات مختلف قرار می گیرند.
به گفته وی اقدامات نهادینه بی سابقه ای در میان عوامل موثر تأمین کننده در حمایت و ارتقاء برنامه های استارتاپ، به منظور انجام کارکرد مناسب این مرکز نوآوری فضایی در حال صورت پذیرفتن است.
او اپسکو را یک سازمان بین المللی با قابلیت ایجاد فناوری فضایی و ظرفیت های کاربردی چندجانبه در میان کشورهای عضو معرفی کرد و افزود: فعالیت های دهه گذشته اپسکو، ایجاد ادبیات مشترک در مورد ارتقاء فضا، تعداد قابل توجهی از دانش آموزان و پروژه های مهندسی را هدف قرار داده است.
رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما بر این باوریم زمان آن فرا رسیده است که همکاری بین المللی را یک گام به پیش ببریم و بیشتر برنامه های ایجاد ظرفیت آموزشی را درگیر کنیم.
به گفته وی زمان آن است که اپسکو به بهبود عملکرد در زمینه سرمایه گذاری و همکاری مشترک کشورهای عضو برای تعریف و اجرای پروژه های عملیاتی با مزایای مشترک در برنامه های کاربردی بپردازد.
براری ضمن دعوت و استقبال از همکاری بین المللی کارشناسان توسعه کسب و کار فضایی، تعریف و مشارکت در فرصت های سرمایه گذاری مشترک در تکنولوژی فضایی و توسعه کسب و کار و صنعتی سازی فناوری فضایی و برنامه های کاربردی با هدف توسعه واردات و صادرات برنامه های کاربردی فضایی که باعث ارتقاء کیفیت زندگی بشر خواهد شد را از جمله زمینه های مورد همکاری عنوان کرد.
به گفته وی ایجاد مراکز مشترک و به اشتراک گذاری فرصت های تجاری؛ ایجاد نهادهایی برای برنامه های توسعه کسب و کار، تکمیل زنجیره ارزش برنامه کاربردی فضا با استفاده از امکانات و توان بومی در دسترس کشورهای عضو و مطالعه سازوکاری در اپسکو برای حمایت از حقوق و مزایای کامل کشورهای عضو از دیگر زمینه های قابل مشارکت است.
رییس سازمان فضایی ایران افزود: سازماندهی سرمایه گذاری مشترک چند جانبه در حوزه توسعه فناوری فضایی و پشتیبانی از صادرات خدمات شرکت های دانش بنیان از دیگر زمینه های قابل مشارکت است.
دوازدهمین اجلاس شورای سران سازمان همکاری های فضایی آسیا – اقیانوسیه (APSCO) با حضور 8 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.
در این اجلاس که با حضور روسای سازمان های فضایی کشورهای بنگلادش، چین، ایران، پاکستان، تایلند، مغولستان، پرو و تایلند برگزار شد 'براری' معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران به همراه صادقی نائینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی، پیشینی، رئیس مرکز روابط و همکاری های بین الملل و مجتبی عزیزی نماینده وزارت امور خارجه ایران شرکت کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا