ابداع بانداژی که قادر به بهبود زخم پای دیابتی در عرض 21 روز است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دست و پای بیماران مبتلا به دیابت به دلیل ضعف گردش خون و آسیب عصبی معمولا بی حس است و به همین دلیل اغلب متوجه زخم های پوستی به ویژه در ناحیه پا نمی شوند. به دلیل سرعت پایین بهبود و ترمیم زخم در این افراد، معمولا ناحیه جراحت دچار عفونت شدید شده و ممکن است منجر به قطع عضو بیمار شود.

در واقع به دلیل کاهش تولید اکسید نیتریک در این بیماران،‌ توانایی بهبود زخم توسط پوست کاهش می یابد. محققان دانشگاه میشیگان برای حل این مشکل راه حلی اندیشیده اند. این گروه در تلاشند تا مکانیسم طبیعی بدن برای ترمیم زخم را تقویت کنند و به این منظور بانداژی را تولید کنند که به اکسید نیتریک آغشته است و با توجه به شرایط زخم، مواد شیمیایی لازم را در صورت لزوم ترشح می کند. محققان معتقدند این فناوری قادر به درمان زخم در کمتر از یک ماه است.
سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی دیابت به مناسبت روز جهانی دیابت در سال 2018 آمار قابل تاملی منتشر کرده اند:
– بیش از 425 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع 2 اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.
-از هر دو بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده است که به راحتی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.
-دیابت هزینه سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند، در بسیاری از کشورها، هزینه تزریق انسولین و نظارت روزانه قند خون، نیمی از درآمد خانواده را صرف می کند، از طرفی نیروی کار مفید خانواده را متوقف می کند.
-از هر چهار خانواده، کمتر از یک مورد به برنامه های آموزشی کاربردی در زمینه دیابت دسترسی دارند. در حالی که آموزش های اولیه نقش مهمی در کنترل بیماری، بهبود نتایج و کاهش هزینه ها دارد.
چهاردهم نوامبر روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. روز جهانی دیابت برای اولین بار در سال 1991 میلادی توسط فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پاسخ به نگرانی های رو به رشد ناشی از دیابت در سراسر دنیا برگزار شد.
روز جهانی دیابت به طور رسمی با قطعنامه 61.225 سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی به تصویب رسید تا به صورت پایدار در کانون توجه عمومی قرار گیرد. دلیل انتخاب 14 نوامبر برای روز جهانی دیابت، سالگرد تولد فدریک بنتینگ است که ایده او برای اولین بار منجر به کشف انسولین در سال 1921 میلادی شد. روز جهانی دیابت هر سال توسط بیش از 200 فدراسیون عضو فدراسیون بین المللی دیابت در بیش از 160 کشور برگزار می شود.
شعار امسال 'خانواده و دیابت' درنظر گرفته شده است؛ چرا که خانواده نقش مهمی در رفع عوامل خطر این عارضه دارد و می تواند با آموزش و ایجاد محیط و منابع سالم از این عارضه پیشگیری کند. از طرفی دیابت هزینه های هنگفتی را به خانواده تحمیل می کند.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می ‏آید. انسولین ماده ‏ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا