علم در 26آبان ماه

  • روز جهانی دانش آموز

۱۷نوامبر روز جهانی دانش‌آموز شناخته شده به یاد تمام دانش‌آموزانی که در جنگ جهانی دوم کشته شدند. دانش‌آموز از لحاظ لغوی به معنی کسی است که دانش می‌آموزد و در اصطلاح، برای اطلاق به محصلان رسمی در سطح تحصیلات پیش از دانشگاه به کار می‌رود. در یک نظام آموزشی، وقتی یک فرد می‌آموزد که «دیگران چه گفته‌اند و چه کرده‌اند» و برایش می‌گویند که «مسایل پیچیده یک علم را چگونه حل کرده‌اند» دانش آموز، دانشجو یا طلبه است. فقط از زمانی که خودش به مرز دانش می‌رسد و مسئله تازه‌ای را کشف یا حل می‌کند یک محقق و دانشمند است.

  • روز جهانی نوزاد نارس

 ۱۷ نوامبر روز جهانی نوزاد نارس، اولین بار از سال 2011 در کشورهای مختلف جشن گرفته شد. این ایده اولین بار سال 2008 توسط European parent organization مطرح شد و هدف آن افزایش آگاهی و هشدار به عموم مردم درباره نوزادان نارس است. هر ساله حدود ۱۵ میلیون نوزاد نارس در دنیا متولد میشوند که چیزی معادل یک نوزاد در هر ده تولد است. از این میزان یک میلیون نوزاد سالانه به دنبال عوارض نارسی فوت میکنند و شمار زیادی از نجات یافتگان مدت زیادی از زندگی خود را با عوارض نارسی دست به گریبان هستند. عوارضی چون فلج مغزی، مشکلات بینایی و شنوایی و…نوزاد نارس به نوزادی گفته می‌شود که تولد زودهنگام پیش از 37 هفته‌ داشته باشد. سالانه 15 میلیون نوزاد نارس در سراسر دنیا به دنیا می‌آیند. در ایران آمار تقریبی تولد نوزادان نار‌س 12درصد ذکر می‌شود.نارس بودن نوزادان می‌تواند دلایلی مثل سبک زندگی و کار مدرن، استرس و بیماری، افزایش سن بارداری(به‌ویژه در اولین بارداری) ، مصرف الکل و سیگار و مواد مخدر، مصرف داروهای غیرمجاز در حین بارداری، باداری دوقلو و … داشته باشد.

  • روز خودکفایی گندم در ایران

ایران که روزگاری بزرگ ترین واردکننده سنتی گندم بود، در سال 1383 با دستیابی به خودکفایی در تولید گندم، جشن خودکفایی را برپا کرد و روز 26 آبان را به عنوان روز خودکفایی گندم در تقویم ثبت کرد.گندم یکی از قدیمی ترین گیاهان کره زمین است که انسان آن را کشت و کار کرده و مورد استفاده قرار داده است. منشأ اولیه گندم حوزه مدیترانه و کشور فلسطین و سوریه بوده و از این مکان ها به ایران بزرگ قدیم و ترکیه کنونی منتقل شده و سپس در قاره های دیگر منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا