فراوانی 1.7 درصدی ابتلا به هپاتیت در کشور

دکتر محمدمهدی گویا در همایش هپاتیت در شیراز عنوان کرد: فراوانی ابتلا به بیماری هپاتیت در کشور نباید ما را از ادامه پیشگیری‌ها غافل کند، چرا که قانع شدن به پایین بودن آمار هپاتیت عاقلانه نیست.

وی افزود: هم‌اینک در برخی از استان‌ها به ویژه استان‌های جنونی مانند سیستان و بلوچستان و استان‌های شمالی مانند گلستان میزان شیوع هپاتیت بیش از میانگین اعلام شده کشوری است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار ابتلا به این بیماری در میان معتادان تزریقی، برخی زنان و زندانیان معتاد بیش از سایر اقشار جامعه به چشم می‌خورد، گفت: سیاستگذاران کشور باید توجیه شوند و بدانند که صرف اعتبارات در برنامه پیشگیری و کنترل هپاتیت در کشور هزینه نیست.

گویا خاطرنشان کرد: در برخی از گروه‌های جمعیتی در کشور هپاتیت B و C متمرکز شده که اگر از پیشگیری آن غافل شویم، این بیماری شکل انفجاری به خود می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته واکسیناسیون عمومی برای مبارزه با هپاتیت اثربخشی خود را نشان داد و در قالب برنامه جامع کنترل هپاتیت انجام شد. بر اساس این برنامه طی چهار سال متولدین سال‌های 68 تا 72 که جزو گروه‌های در معرض انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی بودند، واکسینه شدند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با ابراز تأسف از اینکه آمار ابتلا به هپاتیت B میان معتادان تزریقی حدود 30 درصد و میان برخی زنان حدود هشت درصد است، گفت: کنترل این بیماری در بین این دو طیف مشکل‌ترین بخش پیشگیری است، زیرا آنها معمولا تن به واکسیناسیون نمی‌دهند.

در ادامه دکتر محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: جهت کنترل بیماری هپاتیت در بین زندانیان معتاد در زندان‌های استان فارس با استفاده از روش متادون درمانی گام‌های مثبتی برداشته شده است.

ایمانیه اضافه کرد: نگرانی‌هایی در رابطه با سایر معتادان برای انتقال ویروس و نشر بیماری هپاتیت وجود دارد که باید راه‌های کارشناسی در این زمینه مطالعه و اجرا شود.

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی در کشور برای توسعه واکسیناسیون انجام شده است، افزود: ثمره این تلاش‌ها، پیشرو بودن ایران در میان کشورهای شرق مدیترانه و الگوبرداری کشورهایی مانند آمریکا از نظام واکسیناسیون ایران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کنترل تدریجی هپاتیت B ضرورت جامعه امروز است، گفت: این نوع بیماری در بین کودکان رو به کاهش و در بزرگسالان نیز کنترل شده است و باید برنامه‌ریزی جامعه به سمت حذف تدریجی آن باشد.

ایمانیه همچنین به فراگیر نبودن داده‌های قابل استناد در کل کشور درباره میزان ابتلا و جمعیت مبتلا به این بیماری اشاره و عنوان کرد: بیشتر مطالعات بر روی استان‌های مرکزی و شمالی کشور انجام شده است.

به گزارش ایسنا،رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: مطالعاتی نیز در خصوص این بیماری در استان‌های تهران، گلستان، همدان، هرمزگان و آذربایجان شرقی انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا