لزوم بازنگری در مطالعات عصر نوسنگی اروپا

پژوهشگران باستان‌شناس در کاوش‌های انجام‌شده در شمال غرب بلغارستان، موفق به کشف مجسمه نیم‌تنه فوقانی یک زن شدند که هشت هزار سال قدمت داشته و در نزدیکی یک سکونتگاه پیش‌ازتاریخی در منطقه ویدین (Vidin) در نزدیکی رود دانوب قرار داشت. به نظر می‌رسد این مجسمه به‌نوعی نماد الهه مادر بوده و سمبل باروری است. نکته جالب‌توجه درباره این مجسمه، کشف آن در یک پناهگاه مسکونی پیش‌ازتاریخی است که احتمالاً توسط نخستین گروه کشاورزان این منطقه ساخته‌شده است.

این کشف از منظر باستان‌شناسی بسیار مهم بوده و حاکی از تعلق این محوطه به دوره‌ای است که انسان‌های شکارچی و جمع‌آوری‌کننده غذا در اروپا، به‌طور تدریجی سبک زندگی کوچ‌نشینی خود را تغییر داده و به کشاورزی پرداختند. این دوره در زندگی انسان بسیار مهم بوده و از آن با عنوان انقلاب نوسنگی یاد می‌شود.

تا امروز؛ متخصصین اعتقاد داشتند که دوره نوسنگی در این بخش از اروپا بین ۵ تا سه هزار سال پیش از میلاد مسیح شروع‌شده است. گئورگی گانتسوفسکی (Georgi Ganetsovski) سرپرست این مطالعات باستان‌شناسی درباره اهمیت این یافته اعلام کرد: «این یافته نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای زمان‌بندی ظهور گذار از اقتصاد و معیشت مبتنی بر گرداوری غذا به اقتصاد تولید غذا را در اروپا تغییر داده و آن را متعلق به هزاره ۷ پیش از میلاد بدانیم. این یافته در حقیقت یک کشف کاملاً مهم و غیرعادی است.»

در سایت باستانی فوق، علاوه بر این پیکره‌های کوچک، قطعات سفالی یک ظرف تزئین شده نیز به‌دست‌آمده که تصویر زنی را در حالت دعا و نیایش نشان می‌دهد. این ظرف سفالی برای ذخیره کردن غلات مورداستفاده قرار می‌گرفت. پژوهشگران تصویر این ظرف را به آئینی مذهبی برای برداشت محصول نسبت داده‌اند و معتقد هستند که انسان‌های آن دوره برای حفظ محصولات کشاورزی خود و برداشت هر چه‌بهتر آن، این نقش را بر ظروف ذخیره محصول کشیده‌اند.

سرپرست این گروه تحقیقاتی در ادامه توضیحات خود افزود: «نحوه نمایش چشم‌ها و بینی در این مجسمه به‌نوعی بود که ما در ابتدا تصور کردیم، نوعی تزئینات است که با آن سر این زن پوشانده شده است. به نظر می‌رسید این بخش، لبه‌های این تزئینات هستند.»

به باور باستان‌شناسان، این آثار به یک تمدن گمشده تعلق دارد که با نام تمدن مرموز نام‌گذاری شده و ساکنین این تمدن از روش‌های خاص و تکنیک‌های ناشناخته‌ای استفاده می‌کردند که باستان‌شناسان درصدد بازسازی و شناخت آن‌ها هستند.

گئورگی گانتسوفسکی در این رابطه اعلام کرد: «این یافته برای من بسیار منحصربه‌فرد و خاص است و ما تلاش می‌کنیم بخش تحتانی این مجسمه را هم پیدا کنیم.»

گفتنی است این محوطه پیش‌ازتاریخی که مجسمه الهه مادر در آن کشف‌شده است، پنج سال پیش‌شناسایی شده و قاچاقچیان آثار تاریخی و گنج یابان با هدف شناسایی آثار ارزشمند منطقه، آسیب‌های زیادی به این سایت باستانی وارد کردند.

منبع: euronews