علم بهترین راه برای مقابله با تغییرات اقلیمی است

در مراسم بزرگداشت "علم در خدمت صلح و توسعه" دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران ضمن اشاره به نقش انجمن‌های علمی و انتظارات از کمیسیون انجمن‌های علمی ایران یکی از موثرترین ابزارها برای رسیدن به توسعه پایدار را ایجاد نگرش مثبت برای استفاده از علم در توسعه دانست و گفت: کشور نیازمند تغییر است و باید علم را مبنای تغییر قرار داد که این مهم با مشارکت تصمیم‌گیران و نهادهای علمی در سیاستگذاری‌ها محقق می‌شود.

وی افزایش آگاهی‌های عمومی را پلی بین علم و جامعه دانست و افزود: ایده گفت‌وگوی تمدن‌ها که از سوی رییس جمهور پیشین مطرح شده نیز مبتنی بر استفاده از علم و آگاهی برای رسیدن به صلح جهانی است.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران خاطرنشان کرد: امروز کشور درگیر مشکلات است و تنها راه برون رفت از این وضعیت بهره‌مندی از راه‌حل‌های پایدار و سیاست‌گذاری مبتنی بر علم و رشد عقلانیت در میان اقشار مختلف جامعه است.

جلالی نرخ تولید علم در کشور را رو به رشد دانست و با اشاره به رتبه هفتم ایران در تولید مقالات نانو تکنولوژی، گفت: با وجود همه مشکلات می‌توانیم در این عرصه خودی نشان دهیم که در این زمینه لازم است علم را به صورت ابزاری کاربردی در آوریم.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران سپس با اشاره به نقش انجمن‌ها در تولید و ترویج علم، اظهارکرد: انجمن‌ها یکی از اثرگذارترین نهادهای مدنی در این مهم به شمار می‌آیند که با تکیه بر نیروی متخصص در تولید و به کارگیری علم و تبدیل آن به فرهنگ نقش دارند.

جلالی تعداد انجمن‌های علمی در کشور را بیش از ۳۵۰ انجمن برشمرد و گفت: از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ها و کارکردهای این انجمن‌ها می‌توان به برگزاری بیش از ۵۰۰ همایش و میزگرد، چاپ همین تعداد نشریه کتاب و مقاله، ‌ زمینه‌سازی رشد علم با توجه به نیاز جامعه، پیوند میان سیاستگذاری با محوریت علم و اجرای آن و نیز پیوند دولت و بخش خصوصی اشاره کرد.

وی به رشد ۱۱ درصدی انجمن‌های علمی در رشته‌های علوم پایه، علوم فنی مهندسی، بین رشته‌ای، کشاورزی و هنر اشاره کرد و گفت: کمیسیون انجمن‌های علمی ایران نیز در طول دو دهه حیات خود تلاش کرده از این ظرفیت استفاده کند.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران فعالیت‌های این کمیسیون را تحقق حضور نمایندگان انجمن‌های علمی در شورای عطف و کمیته‌های تخصصی آن، حمایت از انجمن‌های علمی و انعقاد قراردادها با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که در این زمینه ۱۲۰۰ پروژه محقق شده است، همکاری در ۱۵ پروژه بین‌المللی، بیش از ۴۰ عضویت در مراکز بین‌المللی و تسهیل عضویت ۴۸۰ اندیشمند ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان و خاطرنشان کرد: این کمیسیون واسط فعال بین دولت و انجمن‌های علمی است و تلاش دارد از طریق ایجاد شبکه این انجمن‌ها ظرفیت فوق را در خدمت رسیدن به توسعه پایدار قرار دهد.

جلالی در پایان برخی انتظارات از این کمیسیون را مشارکت در حوزه کلان و به کارگیری علم در تصمیمات، ایجاد باور علمی در اقشار مختلف، برقراری تعامل بین دانشگاه و انجمن‌ها در زمینه تربیت نیروی متخصص و محقق ساختن حضور انجمن‌ها در محافل بین‌المللی و به کارگیری این ظرفیت با شتابدهی به تغییرات علمی و تکنولوژیکی و برگزاری دوره‌های مشترک از طریق عضویت در مجامع بین‌المللی عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا